|
Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش میانجیگری معنای زندگی در رابطه بین مسئولیت پذیری و بهزیستی معنوی با شخصیت پیش رو در معلمان شایسته |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بهزیستی معنوی در کنار سلامت روانی، جسمی و عاطفی یکی از ابعاد سلامت است که می تواند میزان سازگاری معلمان را با رویدادهای زندگی افزایش دهد. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجیگری معنای زندگی در رابطه بین مسئولیت پذیری و بهزیستی معنوی با شخصیت پیش رو در معلمان شایسته شهر اهواز بود. روش: روش پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ معلمان شایسته شهر اهواز در سال 1402 بودند. به این منظور 264 معلم به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شخصیت پیشرو، مسئولیت پذیری ، بهزیستی معنوی و معنای زندگی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش آمار توصیفی و استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین بهزیستی معنوی با شخصیت پیشرو و معنای زندگی در معلمان شایسه رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت. بین مسئولیت پذیری با شخصیت پیشرو و معنای زندگی رابطه معنی داری وجود داشت. همچنین رابطه معنای زندگی و شخصیت پیشرو در معلمان معنی دار بود. رابطه بین مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق معنای زندگی با شخصیت پیشرو معنی دار شدند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بودو گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در شخصیت پیشرو در معلمان محسوب میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بهزیستی معنوی شخصیت، معنای زندگی، معلمان |
|
عنوان انگلیسی |
Mediating Role of Meaning in Life in Relationships of Responsibility and Spiritual Health with Prospective Personality in Competent Teachers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Spiritual health, along with mental, physical, and emotional health, is one of the four dimensions of health, which can increase the level of adaptation of teachers to life events. The present study aimed to investigate the mediating role of meaning in life in relationships of responsibility and spiritual health with prospective personality in competent teachers. Materials and Methods: This study used a structural equation model (SEM) method, and the statistical population consisted of all competent teachers in Ahvaz, Iran, in 2023. A total of 264 participants were selected via multi-stage cluster sampling. Prospective personality, responsibility, spiritual health, and meaning in life questionnaires were used to collect data. The data were analyzed through descriptive and inferential statistics, the Pearson correlation coefficient, and Structural equation modeling (SEM). Results: The results revealed that spiritual health had positive, significant relationships with prospective personality and meaning in life in competent teachers (P<0.01). Responsibility was significantly related to prospective personality and meaning in life (P<0.01). Furthermore, the relationship between meaning in life and perspective personality in teachers was significant (P<0.001). The indirect paths to perspective personality were found to become significant through meaning in life (P<0.01). Conclusion: The proposed model had a good fit and is a major step toward identifying factors affecting prospective personality in teachers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Spiritual health, Personality, Meaning in life, Teachers |
|
نویسندگان مقاله |
عبدالحسن حردانی | Abdolhassan Hardani Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
فاطمه سادات مرعشیان | Fatemeh Sadat Marashian Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-500-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|