دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۷-۷

عنوان فارسی ارائه مدل سه‌بعدی تأثیر کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و دانش کاربران سیستم‌های اطلاعاتی در بهبود مدیریت بحران شبکه‌های مخابراتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: این مطالعه  تاثیر کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات ، دانش کاربران و تحلیلگران سیستم را بر مدیریت بحران در شبکه های مخابراتی ایران نشان می‌دهد. فقدان سیستم های اطلاعاتی با  کیفیت بالا که در مواقع بحرانی بتوانند سازمان را در انجام وظایف خود یاری دهند می‌تواند بعنوان یک معضل در شبکه‌های مخابراتی مطرح باشد. ضرورت این تحقیق  از نیاز مبرم به بهبود سیستمهای اطلاعاتی بکار رفته در زمانهای بحران ناشی می شود. هدف اصلی تحقیق  بهبود و توسعه مدل دو بعدی تأثیر کیفیت سیستم - کیفیت اطلاعات بر مدیریت بحران با افزودن بعد سوم « دانش کاربران و تحلیلگران »  به مدل دو بعدی یاد‌شده و ارائه مدل سه بعدی کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات و دانش کاربران و تحلیلگران بر مدیریت بحران شبکه‌های مخابراتی ثابت و سیار می‌باشد. 
روش: روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و هدف بهبود مدل دو بعدی (کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات) تاثیر سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت بحران می باشد. برای انجام تحقیق از پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از فورمول کوکران نمونه ای متشکل از 49 نفر از خبرگان متشکل از جامعه 980 نفری از مدیران و کارشناسان شبکه های مخابراتی بصورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. داده ها با استفاده از روش توصیفی و نرم افزار تحلیل آماری SPSS   مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . روایی پرسشنامه بصورت محتوایی و با محاسبه  ضریب نسبی روایی محتواCVR=0.79  و همچنین پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 88 درصد تاییدشد.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که (26.3٪) از تغییرات در مدیریت بحران توسط کیفیت سیستم، (17.4٪) و (14.4٪) از تغییرات بترتیب توسط کیفیت اطلاعات و دانش کاربران و تحلیل‌گران سیستمهای اطلاعاتی توضیح داده می­شود که نشان دهنده تاثیر نسبتا متوسط کیفیت سیستم بر مدیریت بحران میباشد. یافته‌ها همچنین نشان داد که 28.3 درصد از تغییرات در مدیریت بحران توسط هر سه بعد توضیح داده می شوند که این درصد نسبتاْ متوسطی است.
نتیجه گیری: میانگین کل وزن‌های نسبی عناصر کیفی (کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات و دانش کاربران و تحلیل‌گران) نشان‌داد که شبکه‌های مخابراتی ثابت و سیار ایران دارای سیستم‌های اطلاعاتی با کیفیت نسبتا متوسط هستند که برای سطوح اداری چندان مناسب نیستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله  سیستم­های اطلاعاتی، کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، دانش کاربران و تحلیلگران، مدیریت بحران، شبکه‌های مخابراتی

عنوان انگلیسی Presenting a Three-Dimensional Model of the Effect of System Quality, Information Quality and Knowledge of Information Systems Users in Improving the Crisis Management of Telecommunication Networks
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: This study shows the impact of system quality, information quality and knowledge of system users and analysts on crisis management in Iran's telecommunication networks. The lack of high-quality information systems that can help the organization in performing its duties in times of crisis can be a problem in telecommunication networks. The necessity of this research comes from the urgent need to improve the information systems used in times of crisis. The main goal of the research is to improve and develop the two-dimensional model of the effect of system quality - information quality on crisis management by adding the third dimension "knowledge of users and analysts" to the aforementioned two-dimensional model and presenting a three-dimensional model of system quality, information quality and knowledge of users and analysts on crisis management of fixed and mobile telecommunication networks.
Method: The research method is a survey and the goal is to improve the two-dimensional model (system quality, information quality) of the effect of information systems on crisis management. A questionnaire was used to conduct the research. Using Cochran's formula, a sample consisting of 49 experts from a community of 980 managers and experts of telecommunication networks was selected as stratified random sampling. Data were analyzed using descriptive method and SPSS statistical analysis software. The content validity of the questionnaire was confirmed by calculating the relative coefficient of content validity CVR=0.79, as well as its reliability with Cronbach's alpha coefficient of 88%.
Results: The research findings show that (26.3%) of the changes in crisis management are explained by system quality, (17.4%) and (14.4%) of the changes are explained by the quality of information and the knowledge of users and analysts of information systems, respectively. which shows the relatively average effect of system quality on crisis management. The findings also showed that 28.3% of the changes in crisis management are explained by all three dimensions, which is a relatively moderate percentage.
Conclusion: The total average of the relative weights of the qualitative elements (system quality, information quality and knowledge of users and analysts) showed that Iran's fixed and mobile telecommunication networks have relatively average quality information systems that are not very suitable for administrative levels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Information systems, System quality, Information quality, Knowledge of users and analysts, Crisis management, Telecommunication networks

نویسندگان مقاله سیف اله تبریزی | Seifollah Tabrizi
Department of Accounting, Faculty of Economics and Accounting, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

کیوان رزق ده | Kayvan Rezghdeh
Faculty of Management, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

پریسا دشتی زاده | Parisa Dashtizadeh
Faculty of Management, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-808-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات