مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی عنوان : تبیین روش های بهبود یادگیری از دیدگاه دانشجویان عرصه اتاق عمل :یک مطالعه ی کیفی .
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف این مطالعه تبیین روش های بهبود یادگیری از دیدگاه دانشجویان عرصه اتاق عمل است.
روش بررسی:  این مطالعه یک مطالعه ی کیفی از نوع تجزیه و تحلیل محتوای قراردادی است که در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی همدان روی 15 نفر از دانشجویان عرصه اتاق عمل انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد و از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمع آوری داده ها استفاده شد.
یافته ها: با استفاده از تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، 4 دسته ی اصلی به عنوان عوامل تاثیرگذار در بهبود یادگیری دانشجویان اتاق عمل استخراج شد: خصوصیات مربی بالینی (دانش علمی مربی،ویژگی های اخلاقی-رفتاری مربی، ویژگی های مدیریتی مربی)، استفاده از روش های آموزشی مناسب(استفاده از روش های علمی و جدید، استفاده از روش های نوین آموزش، آموزش مهارت ها به صورت عملی و کسب تجربه)، حمایت عاطفی-روانی از دانشجو(ایجاد فرصت یادگیری دانشجو، القای حس اعتماد به دانشجو، القای حس ارزش به دانشجو، برخورد مناسب و حرفه ای با دانشجو )، وجود امکانات و تجهیزات آموزشی-بیمارستانی(توجه به امکانات بالینی وتوجه به اقلام مصرفی، توجه به امکانات رفاهی-بیمارستانی).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، خصوصیات مربی بالینی، استفاده از روش های آموزشی مناسب، حمایت عاطفی-روانی از دانشجو، وجود امکانات و تجیزات آموزشی -بیمارستانی بر روی یادگیری دانشجویان موثر هستند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجو، عرصه اتاق عمل، یادگیری.

عنوان انگلیسی Explaining the methods of improving learning of operating room students: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aims to explain the methods of improving learning in viewpoint of operating room students.
Methods: Present qualitative analytical study is of contractual content type that was conducted on 15 operating room students in the Medical Sciences University of Hamedan in 2021. Sampling was done purposefully and semi-structured interview was used to collect the data.
Results: Using the analysis of the interviews, four main groups of factors were extracted as influential factors in improving learning in operating room students: characteristics of clinical trainer (scientific knowledge of the trainer,  ethical and behavioral characteristics, and managerial characteristics), using appropriate teaching methods (using new and scientific methods,  using modern education methods, practical instruction of skills and acquiring experience), supporting students mentally and emotionally ( creating learning opportunities for students, inducing sense of trust in students, inducing sense of value in students, and behaving students professionally and appropriately), availability of hospital educational amenities and equipment (paying attention to clinical amenities and consumer items, and the welfare amenities of the hospital).
Conclusion: Results of present study showed that the characteristics of the clinical trainer, using appropriate teaching methods, supporting students mentally and emotionally, and educational equipment of the hospital are effective on students learning.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله learning, student, operating room, medical sciences, qualitive study

نویسندگان مقاله بهزاد ایمنی | behzad imani
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

سارا بانویی ز اده | sara banoueizadeh
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

فاطمه زارع | fatemeh zarea
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2891-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری-روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات