|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان علوم پزشکی با روش تدریس متداول و چند رسانه ایی در واحد درسی آیین زندگی ؛ اخلاق کاربردی در دانشگاه علوم پزشکی همدان ۱۴۰۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: روشهای تدریس متداول مانند سخنرانی برای یادگیری دروس تئوری مثمر ثمر نیست. لازم است از روشهای نوین تدریس استفاده شود و سعی گردد دانشجویان مسئولیت یادگیری خود را بپذیرند. هدف از مطالعه تعیین و مقایسه میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان علوم پزشکی با روش تدریس متداول و چند رسانه ایی در واحد درسی آیین زندگی ؛ اخلاق کاربردی بود. روش بررسی: نوع مطالعه نیمه تجربی (قبل-بعد) بود. مداخله برای واحد درسی نظری « آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی » انجام گرفت. حجم نمونه 121 دانشجو از دانشکدههای علوم پزشکی که به دو گروه بهطور تصادفی تقسیم شدند. روش تدریس در گروه کنترل سخنرانی و پرسش دانشجویان و در گروه مداخله چندرسانهای بود. محتوای آموزشی و اسلایدها، مدرس ارائهکننده دروس و تعداد جلسات برای هر دو گروه یکسان بود. ابزار مطالعه دو پرسشنامه اندازهگیری سطح، یادگیری با 15 سؤال چهارگزینهای و رضایتمندی دانشجویان از دوره 17 عبارت بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی با نرمافزار آماری STATA 14 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره یادگیری در گروه مداخله 4.01 نمره بیشتر از گروه کنترل بود و این تفاوت ازنظر آماری معنیدار بود (t=--9.35, P-value<0.001). میانگین کلی رضایتمندی 58/3 (از 5 نمره) با انحراف معیار 23/0 بود. رضایتمندی گروه مداخله از حیطههای محتوای دوره، تکالیف ارائهشده و محتوای تهیهشده به ترتیب 68.10%، 33.33% و 79.31% بود. نتیجهگیری: استفاده از روش تدریس چند رسانه ایی در درس نظری باعث افزایش میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
چند رسانه ایی، سخنرانی،کلیپ ، پادکست، دانشجو |
|
عنوان انگلیسی |
Comparative of level learning and satisfaction with the the multimedia teaching and common method in religion of life; Applied ethics course at Hamadan University of Medical Sciences 2023 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Common teaching methods such as lectures are not effective for learning theoretical courses and it is necessary that integrated methods should be used for teaching and students should try to accept the responsibility of their own learning. The purpose of the study was to determine the level of learning and satisfaction of students with the multimedia teaching and common method in the course “Religion of Life; Applied Ethics “at Hamadan University of Medical Sciences 2023. Methods: This semi-experimental study (before-after) was conducted in the course “Religion of Life; Applied Ethics ". The students included 121 students of medical sciences who were selected randomly and divided into two equal groups. Teaching method, using in the control group lecture and questioning, while the intervention group multimedia, was used. The educational content and PowerPoint, the lecturer, and the number of sessions were the same for both groups. The research tools included a 15-item questionnaire aimed at evaluating the students’ learning level (for two groups pre-test and post-test) and also a questionnaire aimed at measuring student’s satisfaction level with the courses that included 17 items (intervention group). The obtained data were analyzed using descriptive and analytical statistical tests through STATA statistical software. Findings: The research showed that the average learning score in the intervention group was 4.01 points higher than the control group and this difference was statistically significant (Z=-7.236, P-value<0.001). The overall satisfaction average was 3.58 (out of 5 points) with a standard deviation of 0.23. The percentage of "completely satisfied" and "fairly satisfied" students in the areas of course content, presented assignments, and produced content were 68.10%, 33.33%, and 79.31%, respectively. Conclusion: Considering the increase in learning and satisfaction of students in the multimedia teaching method, it is recommended that professors use the capacities of this educational approach for better, more effective, and lasting learning and transfer of religious teachings in the course of religion of life; applied ethics should be used. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Multimedia, Lecture, clip, podcast, Student |
|
نویسندگان مقاله |
معصومه صیدی | masoumeh seidi Hamadan university medical sciences, دانشگاه علوم پزشکی همدان
رویا رشتی | Roya Rashti Hamadan university medical sciences, Hamadan, Iran. دانشگاه علوم پزشکی همدان
میترا بهرامی | Mitra Bahrami Hamadan university medical sciences, دانشگاه علوم پزشکی همدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2223-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|