آرشیو توانبخشی، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ویژگی های فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-نوجوان (MMPI-A-RF ) در ارزیابی اختلال سلوک و همبودی با اختلال کمبود توجه-بیش-فعالی در نمونه بالینی ایران
چکیده فارسی مقاله اهداف: رفتارهای مقابله­ جویانه و سلوک شایع­ترین مواردی هستند که نوجوانان جهت مشاوره به کلینیک­های بهداشت روان ارجاع می­شوند. میزان شیوع این اختلال رو به افزایش بوده و توجه به آن ضروری به­نظر می­رسد. همبودی اختلال سلوک (CD) با سایر مشکلات عاطفی و رفتاری بسیار شایع است. یکی از اصلی­ترین اختلال­های همبود که نتایج متناقضی درخصوص آن گزارش شده است، اختلال کمبود توجه-بیش فعالی (ADHD) است. برخی پژوهش­ها همبودی این دو اختلال را با سن شروع پایین­تر، علایم شدیدتر و دوره­های پایدارتر همراه می­دانند. این مطالعه با هدف تعیینِ پروفایل­هایِ فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه­سوتا (MMPI-A-RF) در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک و بررسی تأثیر همبودی آن با اختلال کمبود توجه-بیش­ فعالی انجام شد.
روش بررسی: نمونه پژوهشِ علّی-مقایسه­ایِ حاضر شامل 295 نوجوان بوده که با روش نمونه­ گیری هدفمند و بر اساس سیاهه اختلال­های عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان در سنین مدرسه (18-6 سال) نسخه فعلی و طول عمر (K-SADS-PLانتخاب شدند و پرسشنامه MMPI-A-RF را تکمیل کردند. میانگین و انحراف معیار تمامی مقیاس­های MMPI-A-RF در سه گروه بیماران مبتلا به اختلال سلوک (تعداد=40 نفر)، بیماران با تشخیص همزمان اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه- بیش­فعالی (تعداد= 68 نفر) و گروه بیماران مبتلا به سایر اختلال­های روان­پزشکی (اختلال خلقی و اضطرابی) مقایسه شد. به منظور بررسی تفاوت معنادار در سه گروه از تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. در صورت معنادار بودن واریانس­ها از آزمون تعقیبی گیمز-هاول برای بررسی تفاوت­های زوجی در بین گروه ­ها استفاده شد.
یافته­ ها: مقایسه نمرات گروه اختلال سلوک و گروه همبودی اختلال سلوک+ اختلال کمبود توجه-بیش­فعالی با سایر اختلال­ها تفاوت معناداری (p<.001) را تقریبا در تمامی شاخص­های مرتبط با مشکلات برونی­ساز نشان داد. گروه گروه همبودی اختلال سلوک+ اختلال کمبود توجه-بیش­فعالی در مقیاس­های رفتارهای ضد اجتماعی (p<.001)، شخصیت پرخاشگر-تجدیدنظرشده (p<.001) ، و مشکلات سلوک (p<.001) به­ طور معناداری بالاتر از گروه اختلال سلوک و سایر اختلال­ها بودند.
نتیجه­ گیری: نتایج همسو با پیشینه، علایم شدیدتر و تخریب عملکردی بیشتر را در گروه اختلال سلوک+ اختلال کمبود توجه-بیش­فعالی در مقایسه با اختلال سلوک و سایر اختلال­های روان­پزشکی نشان داد. این زیر گروه می­تواند علایم خطر، دوره­های بالینی و پاسخ­های دارویی متفاوتی داشته باشند. استفاده از MMPI-A-RF می­تواند اطلاعات ارزشمندی در خصوص همبودی اختلال­ ها ارائه دهد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال سلوک/ همبودی/ اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی / MMPI-A-RF/ نوجوان

عنوان انگلیسی Minnesota multiphasic personality inventory adolescent- restructured form (MMPI-A-RF) characteristics of conduct disorder and comorbidity with Attention deficit hyperactivity disorder in an Iranian psychiatric sample
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Disruptive and conduct behaviors are the most typical cases that make adolescents refer to mental health clinics for counseling. The prevalence of this disorder is increasing, and it seems necessary to concentrate on it. The comorbidity of conduct disorder (CD) with other emotional and behavioral problems is common. One of the comorbidity disorders about which contradictory results were reported is attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Some studies demonstrate the comorbidity of these two disorders with a lower age of onset, more severe symptoms, and more stable periods. This study was conducted with the aim of determining the profiles of the Minnesota multiphasic personality inventory adolescent- restructured form (MMPI-A-RF) in adolescents with conduct disorder and investigating the effect of its comorbidity with attention deficit-hyperactivity disorder.
Materials and methods: The sample of the present study consisted of 295 adolescents who were selected by purposeful sampling and based on the current and lifetime versions of the Emotional Disorders and Schizophrenia Inventory (K-SADS-PL-K) for school-age children (6-18 years old) and concluded the MMPI-A-RF questionnaire. The mean and standard deviation of all MMPI-A-RF scales compared in three groups of patients with conduct disorder (number = 40 people), patients with the comorbid diagnosis of conduct disorder and attention deficit-hyperactivity disorder (number = 68 people), and the group of patients with other psychiatric disorders (mood and anxiety disorders). Analysis of variance was used to check the meaningful difference in the three groups. If the deviations were significant, the Games-Howell post hoc test was used to inspect couple differences between the groups.
Result: The comparison of CD and CD+ADHD group scores with other disorders revealed a meaningful difference in almost all indicators related to externalizing problems. The CD+ADHD group was remarkably higher than the CD group and other psychiatric disorders in the scales of antisocial behaviors (P<0.­001), aggressive-revised personality (P<0.­001), and conduct problems (P<0.­001).
Conclusion: The results consistent with the background displayed more severe symptoms and more functional degradation in the CD+ADHD group compared to CD and other psychiatric disorders. This subgroup can have different risk symptoms, clinical courses, and drug responses. MMPI-A-RF can supply valuable information about the comorbidity of psychiatric disorders.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conduct disorder/comorbidity/attention deficit-hyperactivity/MMPI-A-RF/adolescent

نویسندگان مقاله مرضیه نوروزپور | Marzieh Norozpour
Department of Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Islamic Republic of Iran.


عباس پورشهباز | Abbas Pourshahbaz
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Islamic Republic of Iran.


حمید پورشریفی | Hamid Poursharifi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Islamic Republic of Iran.


بهروز دولتشاهی | Behrooz Dolatshahi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Islamic Republic of Iran.


نسترن حبیبی | Nastaran Habibi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Islamic Republic of Iran.



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3774-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات