آرشیو توانبخشی، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر توانبخشی شنوایی مبتنی بر تمایز زیر و بمی اصوات بر شاخصها و نتایج آزمون-های تشخیصی کودکان مشکوک به اختلال پردازش شنوایی
چکیده فارسی مقاله اهداف: آزمونهای اختلال پردازش شنوایی براساس میزان انحراف نتایج از شاخصهای استاندارد پردازش شنوایی در افراد با شنوایی هنجار،  قادر به تمایز کودکان مشکوک به اختلال پردازش شنوایی می­باشند. برخی از این آزمونها مستقیما با توانایی تمایز زیروبمی اصوات در ارتباط بوده و برخی نیز می­توانند بطور غیرمستقیم از آن متاثر شوند. آیا این تاثیرات می­توانند نتایج تشخیصی آزمون های اختلال پردازش شنوایی را تغییر دهند؟ در این پژوهش قصد داریم که تاثیر توانبخشی مبتنی بر تمایز زیر و بمی را بر روی شاخصهای تشخیصی آزمونهای اختلال پردازش شنوایی بررسی نماییم.
روش بررسی: طی این پژوهش، نوزده کودک مشکوک به اختلال پردازش شنوایی که براساس آزمونهای توالی الگوی زیروبمی اصوات، اعداد دوگانه دوگوشی و توجه انتخابی شنوایی تک ­­گوشی  تشخیص داده شده­اند را بعنوان گروه آزمون انتخاب کرده­ایم. این گروه از کودکان را حداکثر سه ماه، هفته ای دو تا سه جلسه، هرجلسه حداکثر یک ساعت، تحت آموزشهای تمایز زیروبمی اصوات قرارداده و پس از اتمام مراحل توانبخشی، آزمونهای تشخیصی مجدد انجام شدند. بیست و شش کودک با شاخصهای تشخیص اختلال پردازش شنوایی مشابه با گروه آزمون را نیز بعنوان گروه شاهد انتخاب کردیم. در این گروه هیچ مداخله­ای صورت نگرفت و بعد از مدت مشابه با روند مداخله، آزمونهای تشخیصی مجدد در آنها انجام شد. نتایج قبل و بعد از آموزشها در گروه آزمون با هم و با بیست و شش کودک گروه شاهد مقایسه­شد.
یافته ها: نتایج حاصل از توانبخشی مشخصا بهبودی­های موثری را در آزمونهای توالی الگوی زیر و بمی و توجه انتخابی شنوایی تک­ گوشی  بهمراه داشت. در آزمون توجه انتخابی شنوایی تک­ گوشی ، برای هر دو گوش بهبود موثری را در پی توانبخشی نشان دادند(P-Value=0.001) . در نتایج آزمون توالی الگوی زیر و بمی اصوات نیز برای هر دو گوش بهبود موثر حاصل از توان بخشی مشاهده­شد(P-Value=0.001) . تاثیرات به نحوی بود که قریب به 37% کودکان مشکوک به اختلال پردازش شنوایی بر اساس ملاک تشخیصی استفاده شده، از زیرمجموعه این اختلال خارج شدند. بدین معنی که با بهبود عملکرد در برخی آزمونهای تشخیص اختلال پردازش شنوایی، اگر مجدد آزمونهای فوق برای آنها اجراشود، بر اساس ملاک تشخیص کاربردی در پژوهش، این کودکان فاقد اختلال پردازش شنوایی تشخیص داده می شوند.
نتیجه­ گیری: توانبخشی مبتنی بر تمایز زیروبمی اصوات، می­تواند بر نتایج آزمونهای اختلال پردازش شنوایی تاثیر ­گذارد. به این معنی که برخی کودکان که با چنین آزمونهایی تحت عنوان مشکوک به اختلال پردازش شنوایی دسته بندی شده­ اند، پس از مداخله از این زیرمجموعه خارج می­شوند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال پردازش شنوایی، تمایز زیروبمی، توان بخشی

عنوان انگلیسی Effect of Pitch Discrimination-Based Rehabilitation on Diagnostic Indices of Dichotic Digit Test, monaural Selective Auditory Attention Test, and Pitch Pattern Test in Children Suspected of Auditory Processing Disorder with Pitch Discrimination Deficits
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Auditory processing disorder (APD) tests, based on the deviation of results from standard benchmarks, can distinguish children suspected of having APD. Some of these tests directly relate to the ability to discriminate the pitch of sound, while others may be indirectly affected. Can these effects alter the diagnostic results of APD tests? In this research, we aim to investigate the impact of pitch discrimination-based rehabilitation on diagnostic indices of APD tests.
Materials and Methods: In this study, we selected nineteen children suspected of APD who were identified based on tests of pitch pattern, dichotic digits, and monaural selective auditory attention as the intervention group. These children received pitch discrimination-based training, about three months, two to three sessions a week, each session maximum one hour and after completing the rehabilitation phases, diagnostic tests were administered again. We also selected twenty-six children with similar diagnostic criteria for APD as the control group. No intervention was applied to this group, and after a comparable period to the intervention group, diagnostic tests were re-administered. The results before and after the interventions were compared within the intervention group and with the twenty-six children in the control group.
Results: The rehabilitation results showed significant improvements in the pitch pattern and monaural selective auditory attention tests. In the monaural selective auditory attention test, significant improvements were observed for both ears (P-Value=0.001). In the pitch pattern test, effective improvements were also observed for both ears (P-Value=0.001). The effects were such that nearly 37% of children suspected of APD, based on the diagnostic criteria used in the study, no longer met the criteria for this disorder. This means that if the same tests are re-administered to them, these children will be diagnosed as having no auditory processing disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Auditory Processing Disorder, Pitch Discrimination, Rehabilitation

نویسندگان مقاله یونس لطفی | Yones Lotfi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی

محمدرضا پرهیزگار | Mohammadreza Parhizgar
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی

افسانه دوستی | Afsaneh Doosti
School of Rehabilitation Sciences, Shiraz University of Medical Sciences
دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

عنایت اله بخشی | Enayatollah Bakhshi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3790-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شنوایی سنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات