، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۸۷-۹۷

عنوان فارسی بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار
چکیده فارسی مقاله هدف: آلزایمر یکی از دمانس‌های شایع است که در ابتدا با آسیب سیناپسی مشخص می‌شود و با از دست دادن نورون‌ها و اختلالات شناختی مانند اضطراب و افسردگی همراه است. یورولیتین‌ها ترکیبات فنولی طبیعی هستند و به‌وفور در رژیم غذایی انسان یافت می‌شوند و از هیدرولیز الاژیتانین‌ها توسط میکروبیوتای روده کاتابولیز می‌شوند. آن‌ها دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند و در اختلالات مغزی، به‌ویژه در اختلال عملکرد حافظه، مؤثرند. این مطالعه با هدف بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و همچنین، رفتارهای شبه‌اضطرابی در موش صحرایی نر بالغ با مدل بیماری آلزایمر انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه‌ی تجربی، 70 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به‌طور تصادفی، به 10 گروه‌ هفت‌تایی تقسیم شدند. گروه کنترل سالم، گروه شم: موش‌های این گروه حلال استرپتوزوتوسین (آسکوربیک اسید 1/0 درصد در سالین) را به‌صورت تزریق درون‌بطنی-مغزی و حلال یورولیتین (DMSO) را به‌صورت تزریق درون‌صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل مثبت: موش‌های این گروه استرپتوزوتوسین را به‌صورت تزریق درون‌بطنی-مغزی و ممانتین را به‌صورت تزریق درون‌صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل منفی: موش‌های این گروه استرپتوزوتوسین را به‌صورت تزریق درون‌بطنی-مغزی دریافت کردند. گروه‌های تیمار 1-6: موش‌های این گروه‌ها استرپتوزوتوسین را به‌صورت تزریق درون‌بطنی-مغزی و یورولیتین A و یورولیتین B را به مدت 14 روز به‌صورت تزریق درون‌صفاقی دریافت کردند. پس از دوره‌ی تیمار، میزان یادگیری و حافظه‌ی موش‌های صحرایی به‌وسیله‌ی آزمون احترازی غیرفعال و رفتارهای شبه‌اضطرابی به‌وسیله‌ی آزمون ماز صلیبی مرتفع اندازه‌گیری شد.
 یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از آزمون واریانس یک‌طرفه (ANOVA) و آزمون درون‌گروهی Tukey که در نرم‌افزار R انجام شد، نشان داد که در آزمون احترازی غیرفعال، استرپتوزوتوسین سبب اختلال معنی‌داری در یادگیری و حافظه در گروه کنترل منفی شد (01/0P<)، درحالی‌که تیمار با یورولیتین A و B به‌مراتب بهتر از داروی استاندارد (ممانتین) بود و به‌طور درخور توجهی، عملکرد حافظه را بهبود بخشید (05/0P<). علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون ماز صلیبی مرتفع حاکی از افزایش معنی‌دار رفتارهای شبه‌اضطرابی در گروه کنترل منفی نسبت به گروه کنترل بود (001/0P<)، درحالی‌که تیمار با یورولیتین A وB به‌طور معناداری، این رفتارها را کاهش داد (01/0P<).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که یورولیتین A و B احتمالاً به‌دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، از مغز در برابر اثر استرپتوزوتوسین محافظت می‌کنند و در نتیجه، عملکرد یادگیری و حافظه را بهبود می‌بخشند و همچنین، رفتارهای شبه‌اضطرابی را کاهش می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرپتوزوتوسین، اختلالات یادگیری و حافظه، بیماری آلزایمر، رفتارهای شبه‌اضطرابی، یورولیتین A، یورولیتین B

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Administration of Urolithin A and B on Learning and Memory İmpairments and Anxiety-like Behaviors Caused by Alzheimer’s İnduced by Intracerebroventricular İnjection of Streptozotocin in Male Wistar Rat
چکیده انگلیسی مقاله Aims Alzheimer’s disease is one of the most common dementias, which is initially characterized by synaptic damage and subsequently accompanied by neuronal loss and cognitive impairments, such as anxiety and depression. Urolithins are natural phenolic compounds found abundantly in the human diet and are catabolized from the hydrolysis of ellagitannins by the gut microbiota. They possess anti-inflammatory and antioxidant properties and have been found to be effective in brain disorders, particularly memory dysfunction. This study aimed to investigate the effect of Urolithin A and B administration on learning and memory impairments as well as anxiety-like behaviors in adult male rat models of Alzheimer’s disease.
Materials & Methods In this experimental study, 70 adult male Wistar rats were randomly divided into 10 groups of seven, including the healthy control group, the Sham group: received streptozotocin solvent (ascorbic acid 0.1% in saline) as intracerebroventricular (ICV) injection and urolithins solvent (DMSO) as intraperitoneal (IP) injection, Positive control group: received streptozotocin as ICV injection and memantine as IP injection, Negative control group: received streptozotocin as ICV injection, Treatment groups 1 to 6: received streptozotocin as ICV injection and urolithin A and urolithin B as IP injection for 14 days. After the treatment period, the learning and memory of the rats were measured by the passive avoidance test, and the elevated plus maze test measured anxiety-like behaviors.
Findings The results of statistical analysis using one-way variance test (ANOVA) and Tukey's post hoc test, performed in R software, showed that in the passive avoidance test, streptozotocin caused a significant impairment in learning and memory in the negative control group (P<0.01), while the treatment with urolithin A and B significantly improved memory performance, much better than the standard treatment (memantine) (P<0.05). Furthermore, the results of the elevated plus maze test also indicated a significant increase in anxiety-like behaviors in the negative control group compared to the control group (P<0.001), while the treatment with urolithin A and B significantly reduced these behaviors (P<0.01).
Conclusion The results of this study indicated that urolithin A and B, probably due to their antioxidant and anti-inflammatory properties, protected the brain against the effects of streptozotocin injection, and consequently, improved learning and memory performance and reduced anxiety-like behaviors.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Alzheimer’s disease, Anxiety-like behaviors, Learning and memory impairments, Streptozotocin, Urolithin A, Urolithin B

نویسندگان مقاله لیلا خانی | Leila Khani
Department of Biology, Faculty of Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

منا تقی زاده سالاری | Mona Taghizade Salari
Department of Biology, Faculty of Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

کیانوش غلامی | Kianoush Gholami
Department of Biology, Faculty of Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

Hananeh Ahmadnia | حنانه احمدنیا
Department of Biology, Faculty of Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

مائده حسن پور | Maede Hasanpour
Biotechnology Research Center, Pharmaceutical Technology Institute, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی، پژوهشکده فناوری دارویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

میلاد ایرانشاهی | Milad Iranshahy
Department of Pharmacognosy, School of Pharmacy, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه فارماکوگنوزی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مرتضی بهنام رسولی | Morteza Behnam-Rassouli
Department of Biology, Faculty of Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3941-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات