|
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش ذهن آگاهی و تجارب معنوی در پیشبینی تابآوری دانشجویان (مطالعهای در دوران کویید ۱۹) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: ارتقای توان تابآوری افراد یکی از عوامل مؤثر در مقابله با بحران کرونا محسوب میشود؛ بنابراین مطالعه حاضر باهدف نقش ذهن آگاهی و تجارب معنوی در پیشبینی تابآوری دانشجویان در دوران کویید 19 انجام شد. روشها: در یک پژوهش توصیفی- همبستگی، از جامعه آماری که شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در سال تحصیلی 1400-1399 بودند، بر اساس جدول مورگان و گجرسی تعداد 269 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوه اینترنتی به پرسشنامه ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008)، تجارب معنوی اندروود و ترسی (2003) و تابآوری کونور و دیویدسون (2003) پاسخ دادند. در تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی (661/0r=) و تجارب معنوی (690/0r=) با تابآوری ارتباط مستقیم وجود داشت (۰۱/0>p). همچنین مؤلفههای ذهن آگاهی (۳/۴۵ درصد) و مؤلفههای تجارب معنوی (1/50 درصد) از واریانس تابآوری را تبیین میکنند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ذهن آگاهی و تجارب معنوی، توانایی پیشبینی تابآوری دانشجویان در دوران کرونا رو داشتند، بنابراین پیشنهاد میشود، برنامههای آموزشی و مشاوره در راستای ارتقای ذهن آگاهی و تجارب معنوی در جهت بهبود تابآوری دانشجویان مدنظر دستاندرکاران نظام آموزشی باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ذهن آگاهی، تجارب معنوی، تابآوری، کرونا، دانشجویان. |
|
عنوان انگلیسی |
The role of Mindfulness and Spiritual Experiences in predicting Resilience in students (A Study during the Covid-19) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Introduction: Improving people's resilience is one of the most effective factors in dealing with the Corona crisis. Therefore, the present study was conducted with the aim of the role of mindfulness and spiritual experiences in predicting students' resilience during the Covid-19. Methods: In a descriptive-correlation study, 269 people were selected from the statistical population, which included all male and female undergraduate students of Farhangian University of Qazvin province in the academic year 2020-2021, based on the table of Morgan and Gujersi, and selected by available sampling method. They answered the mindfulness questionnaire of Chadwick et al. (2008), spiritual experiences of Underwood and Tersi (2003) and resilience of Connor and Davidson (2003) online. Pearson's correlation test and multiple regressions were used in data analysis with the help of SPSS version 24 software. Results: The results showed that there was a direct relationship between mindfulness (r=0.661) and spiritual experiences (r=0.690) with resilience (p<0.01). Also, the components of mindfulness (45.3%) and the components of spiritual experiences (50.1%) explain the variance of resilience. Conclusion: The results showed that mindfulness and spiritual experiences had the ability to predict the resilience of students in the era of Corona, so it is suggested that educational and counseling programs in order to promote mindfulness and spiritual experiences to improve the resilience of fashion students. The opinion of those involved in the educational system. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mindfulness, Spiritual experiences, Resilience, Corona, Students |
|
نویسندگان مقاله |
اعظم محمدی فخر | Azam Mohammadifakhr Payame Noor University, Qazvin دانشگاه پیام نور، قزوین
شیرین مهران فر | Shirin Mehranfar Payame Noor University, Qazvin دانشگاه پیام نور، قزوین
احمد یوسفی نژاد | Ahmad Usefynezhad Farhangian University, Tehran دانشگاه فرهنگیان تهران
آمنه رضائیان دیلمی | Ameneh Rezaian Deylami Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran دانشگاه آزاد اسلامی، رشت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-445-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|