، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۰۲

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری توام با خودشفقت گری همراه با فعالیت های شناختی حرکتی و مداخله شناختی حرکتی تنها، بر بخشودگی و خود شفقت گری سالمندان
چکیده فارسی مقاله چکیده
1.زمینه و هدف : بخشودگی وخودشفقت گری سازههای مهمی هستند که نقطه مقابل سطوح بالای اضطراب و افسردگی در سالمندان بشمار میروند و بهبود آنها میتواند به کاهش مشکلات نشانگان روانشناختی سالمندان کمک کند، لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری توام با خودشفقتگری همراه با فعالیتهای شناختی-حرکتی و مداخله شناختی-حرکتی بتنهایی، بر بخشودگی و خود شفقت گری سالمندان انجام شد.
2. روش بررسی: شیوه پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه و دوره پیگیری بود. بدین منظورنمونهای متشکل از 42 نفر(21 زن و 21مرد) بالای 60 سال ساکن شهر مشهد در سال 1400 که ملاکهای ورودی را برآورده کردند، انتخاب و پس از گمارش تصادفی در سه گروه آزمایش اول(مداخله درمان شناختی-رفتاری توام باخودشفقتگری همراه با فعالیتهای شناختی-حرکتی)؛ گروه آزمایش دوم(مداخله فعالیتهای شناختی-حرکتی) وگروه کنترل(بدون هیچ مداخلهای) در18 جلسه طی 9 هفته تحت مداخلات قرار گرفتند.
3.یافته ها: دادههای حاصل ازپرسشنامههای مقیاس بخشودگی هارتلند وپرسشنامه شفقت ورزی به خود با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت و نتایج  نشان داد که تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و گروه گواه در میانگین نمرات پسآزمون و پیگیری بخشودگی، (p<0/001) و خودشفقتگری(p<0/001) وجود داشت همچنین بین دو گروه آزمایش، تفاوت معناداری درمیانگین نمرات خودشفقتگری در پس آزمون و پیگیری(p<0/001) بدست آمد.
4.نتیجهگیری: نتایج حاصله بیانگر این است که هر دونوع مداخله بر بخشودگی و خودشفقتگری سالمندان اثربخش بود و درمان شناختی‎-رفتاری توانست اثربخشی فعالیتهای شناختی-حرکتی را در خودشفقتگری سالمندان افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناخت رفتاری، خود شفقت‎گری، فعالیت‎های شناختی حرکتی، بخشودگی

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of cognitive behavioral therapy combined with self-compassion along with cognitive motor activities and cognitive motor intervention alone, on forgiveness and self-compassion in the elderly
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: Forgiveness and self-compassion are important constructs that are the opposite of high levels of anxiety and depression in the elderly, and their improvement can help reduce the problems of psychological symptoms in the elderly, so this research aims to compare the effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy combined with self-compassion along with cognitive-motor activities and specific cognitive-motor intervention was conducted on forgiveness and self-compassion of the elderly.
Research method: The research method was semi-experimental with a pre-test, post-test with a control group and a follow-up period. For this purpose, a sample consisting of 42 people (21 women and 21 men) over 60 years of age living in Mashhad city in 2021 who met the entry criteria were selected and after random assignment in three groups of the first experiment (combined cognitive-behavioral therapy intervention self-compassion with cognitive-motor activities); The second experimental group (intervention of cognitive-motor activities) and the control group (without any intervention) underwent interventions in 18 sessions during 9 weeks.
Findings: The data obtained from the questionnaires of the Heartland Forgiveness Scale and the Self-Compassion Questionnaire were analyzed by the multivariate analysis of covariance method with repeated measurements, and the results showed that there was a significant difference between the test groups and the control group, in the mean scores of  forgiveness (p<0.001) and self-compassion (p<0.001) in the post-test and follow-up. Also, between the two test groups, a significant difference in the mean scores of self-compassion in the post-test and follow-up (p<0.00). 001) was obtained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Behavioral Therapy, self-compassion, cognitive motor activities, forgiveness

نویسندگان مقاله آناهیتا کاشمری | Anahita Kashmari
Islamic Azad University of Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند

فاطمه شهابی زاده | Fatemeh Shahabizadeh
Islamic Azad University of Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند

قاسم آهی | Ghasem Ahi
Islamic Azad University of Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند

علیرضا محمودی اد | Alireza Mahmoodirad
Islamic Azad University of Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-460-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات