|
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش میانجی خودفراروی در رابطه بین آسیبپذیری روانشناختی با بهزیستی کاری پرستاران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پرستاران اغلب با چالشهای زیادی در زندگی مواجه میشوند که بر بهزیستیشان تاثیر منفی میگذارد. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی خودفراروی در رابطه آسیبپذیری روانشناختی با بهزیستی کاری پرستاران شهر بیرجند بود. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستانهای دولتی شهر بیرجند در سال 1399 (795 N=) و حجم نمونه این پژوهش 440 نفر بوده و نمونه گیری به شیوه دردسترس انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس آسیبپذیری روانشناختی ، خرده مقیاس خود فراروی پرسشنامه شخصیت و منش و مقیاس بهزیستی کاری بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22 و LISREL8.8 و تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم آسیب پذیری روانشناختی به پذیرش معنوی، خودفراموشی خلاقانه و هویت فرافردی منفی و معنیدار) 01/0>p) است. مسیر مستقیم پذیرش معنوی، خودفراموشی خلاقانه و هویت فرافردی به بهزیستی کاری مثبت و معنی دار (01/0>p) است. بهعلاوه مشخص شد مسیر غیر مستقیم بین آسیبپذیری روانشناختی و بهزیستی کاری ازطریق پذیرش معنوی، خودفراموشی خلاقانه و هویت فرافردی معنی دار است ) 01/0>p). نتیجهگیری: بر اساس یافته های مطالعه، خودفراروی میتواند نقش غیرمستقیم معنیداری در کاهش اثرات منفی آسیبپذیری روانشناختی بر بهزیستی کاری پرستاران بگذارد. بنابراین میتوان با بکار بستن برنامه آموزش خود مراقبتی براساس تئوری خودفراروی رشد، ابعاد سهگانه خود فراروی پرستاران را ارتقا و بهزیستی کاری را افزایش و آسیب پذیری روانشناختی آنها را کاهش داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلید واژه، خودفراروی، آسیب پذیری روانشناختی، بهزیستی کاری، پرستاران |
|
عنوان انگلیسی |
The Mediating Role of Self-transcendence in the Relationship Between Psychological Vulnerability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Nurses often face many challenges in life which negatively affect their well-being. This study aims to investigate the mediating role of self-transcendence in the relationship between psychological vulnerability and work-related well-being of nurses in Birjand City, Iran. Methods: The present study was a descriptive correlation with the structural equation modeling (SEM) approach. The statistical population included 795 public hospital nurses in Birjand City, Iran in 2020. The research sample included 440 people selected using the convenience sampling method. Data collection tools included the psychological vulnerability scale, the subscale self-transcendence and character questionnaire, and the work-related well-being scale. The data were analyzed using the SEM approach, SPSS software, version 22 and LISREL software, version 8.8. Results: The results showed that the direct path of psychological vulnerability to spiritual acceptance, creative self-forgetfulness and transpersonal identity was negative and significant (P<0.01). The direct path of self-forgetfulness, transpersonal identity, and spiritual acceptance to work-related well-being was positive and significant (P<0.01). Also, the indirect route of psychological vulnerability to work-related well-being through spiritual acceptance, self-forgetfulness, and transpersonal identity was significant (P<0.01). Conclusion: The results of the study indicate that self-transcendence can play a significant indirect role in reducing the adverse effects of psychological vulnerability on nurses’ work-related well-being. Therefore, using the self-care training program based on the theory of self-transcendence, it is possible to improve the three dimensions of self-transcendence of nurses, increase their work well-being, and reduce their psychological vulnerability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Self-transcendence, Frailty-psychology, Psychological well-being, Nurses |
|
نویسندگان مقاله |
شهین نخعی | Shahin Nakhaii Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
قاسم آهی | Qasem Ahi Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
محمدحسن غنی فر | Mohamad Hasan Qanifar Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
فاطمه شهابی زاده | Fatemeh Shahabizadeh Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
تکتم سادات طباطبایی | Toktamasadat Tabatabaii Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-436-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|