، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵۵-۶۲

عنوان فارسی حساسیت اخلاقی و خودپنداره اخلاقی دانشجویان پرستاری در دوره کارورزی و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله
  زمینه و هدف: حساسیت اخلاقی از معضلات اخلاقی جلوگیری می کند از زطرفی خودپنداره اخلاقی از طریق انطباق با انتظارات دیگران ایجاد می شود. آموزش پرستاری فرصتی برای درونی سازی حساسیت اخلاقی و ارتقای خودپنداره اخلاقی فراهم می کند، لذا هدف پژوهش حساسیت و خودپنداره اخلاقی در دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن بود.  روش مطالعه: در یک مطالعه نیمه تجربی، کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری انتخاب شدند. معیارهای ورود شامل دانشجویان کارشناسی و تمایل به شرکت در مطالعه بود. در جمع آوری دادها از پرسشنامه حساسیت اخلاقی لوتزن، خودپنداره اخلاقی لوتزن استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS، آزمون‌های آماری توصیفی (درصد، میانگین ± انحراف معیار)، تی زوجی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته‌ها: نتایج نشان داد که اکثر شرکت‌کنندگان (74.4%) زن، (76.9%) مجرد، (48.7%) 23 ساله و (76.9%) در کارگاه‌های اخلاق شرکت کرده‌اند.  میانگین نمره حساسیت اخلاقی دانشجویان قبل از دوره کارورزی در سطح متوسط ​​(61.5 درصد) و پس از آن به سطح بالاتر (76.4 درصد) ارتقا یافت. بین میانگین نمره حساسیت اخلاقی قبل و بعد از کارآموزی تفاوت معناداری وجود  داشت در حالیکه این تفاوت برای میانگین نمره خودپنداره اخلاقی معنی دار نبود. تفاوت بین مفاهیم مطالعه با جنسیت و وضعیت تأهل و سن معنی‌دار نبود،  اما با شرکت در کارگاه اخلاق تفاوت معنی‌داری داشت (0.02>p).  تیجه‌ گیری: حساسیت اخلاقی متاثر از شرکت در کارگاه‌های اخلاق است، بنابراین آموزش مستمر می‌تواند در بهبود آن مؤثر باشد.
  
  
  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حساسیت اخلاقی، خودپنداره اخلاقی، کارورزی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Ethical Sensitivity and Moral Self-concept of Nursing Students During Internship: Factors and Assessment
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Ethical sensitivity prevents moral dilemmas; moral self-concept develops via adaptation to others’ expectations. Nursing education provides an opportunity to internalize ethical sensitivity and improve moral self-concept because nurses are often faced with serious situations that require higher ethical knowledge. Therefore, we assessed sensitivity and moral self-concept in nursing students and related factors.
Methods: This quasi-experimental study was designed for one group to investigate the degree of students’ moral self-concept and ethical sensitivity in an internship program (12 months) and their related factors. Thirty-nine undergraduate nursing students were selected by census sampling method. The inclusion criteria included senior bachelor’s degree students and their desire to participate in the study. Lutzen’s ethical sensitivity questionnaire (25 items) and Lutzen’s moral self-concept questionnaire (18 items) were used. Data were analyzed by SPSS software, version 22 using described by number, percentage, Mean±SD and assessed by the paired t-test.
Results: The majority of the participants (74.4%) were women (76.9%) and single, (48.7%) aged 23 years, and (76.9%) reported participation in the ethics workshops. The mean score of students’ ethical sensitivity before the internship was at a medium level (109.64±9.51), which improved to a higher level (115.56±8.88) after the internship. There was a significant difference between the mean score of ethical sensitivity before and after the internship (P<0.001). This difference was not significant for the mean score of moral self-concept. The correlation of study variables with gender, marital status, and age was not significant, while there was a significant difference regarding participation in the workshop (P<0.02).
Conclusion: Ethical sensitivity was influenced by participating in ethics workshops; thus, continuous training can be effective to improve it. It can enhance ethical sensitivity and reduce the risk of unethical behavior among nurses in the future.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Morals, Self-concept, Internship, Nonmedical, Students, Nursing

نویسندگان مقاله سیمین طهماسبی | Simin Tahmasbi
Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.


اعظم علوی | Azam Alavi
Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.



نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-457-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات