، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۶۹-۱۷۶

عنوان فارسی رابطه اختلالات رفتاری دختران مبتلا به اختلال یادگیری با استرس والدگری و بهزیستی معنوی در مادران شهر شیراز: با نقش با میانجی‌ تعامل مادر- فرزند
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل علّی اختلالات رفتاری کودکان دختر مبتلا به اختلال یادگیری بر اساس استرس والدگری و بهزیستی معنوی با میانجی‌گری تعامل مادر- فرزند در مادران شهر شیراز بود.
روش: در این مطالعه توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه مادران کودکان دختر مبتلا به اختلال یادگیری شهر شیراز در سال 1401 تشکیل دادند که به روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 218 نفر از کودکان دختر مبتلا به اختلال یادگیری به همراه مادران آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامه‌های اختلالات رفتاری کودکان، استرس والدگری، بهزیستی معنوی و تعامل مادر- فرزند بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد همه مسیرهای مستقیم بجز مسیر استرس والدگری به اختلالات رفتاری کودکان معنادار شدند (p<0.01). همچنین، مسیرهای غیرمستقیم استرس والدگری با اختلالات رفتاری کودکان با نقش میانجی تعامل مادر- فرزند و نیز رابطه بهزیستی معنوی با اختلالات رفتاری کودکان با نقش میانجی تعامل مادر- فرزند معنادار شدند(p<0.01).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی اصلاح شده و نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری محسوب می‌شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری، اختلالات رفتاری، استرس والدگری، بهزیستی معنوی، تعامل مادر- فرزند

عنوان انگلیسی Relationship of Behavioral Disorders in Girls With Learning Disabilities With Parental Stress and Spiritual Well-being in Mothers in Shiraz City, Iran Mediated by Mother-child Interaction
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Raising children with behavioral disorders is a stressful experience and many mothers experience parental stress. The present study aims to investigate the relationship of behavioral disorders in girls with learning disabilities (LDs) with parental stress and spiritual well-being in mothers in Shiraz City, Iran through the mediating role of mother-child interaction.
Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study included mothers of girls with learning disabilities in Shiraz, Iran in 2022. A total of 227 mothers of girls with learning disabilities were selected through random sampling. To collect data, the child behavior checklist, the parenting stress index (PSI), the child-parent relationship scale (CPRS), and the spiritual well-being scale (SWBS) were used. The proposed model was assessed using path analysis in SPSS, version 27 and AMOS.
Results: The results showed that all direct paths except parenting stress to behavioral disorders in children were significant (P<0.01). In addition, indirect paths of parental stress and spiritual well-being to behavioral disorders in children mediated by mother-child interaction were significant (P<0.01).
Conclusion: The results suggested that the corrected and final model had a good fit to the data and can be considered a helpful step towards understanding factors contributing to behavioral disorders in children with learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Specific learning disorder, Behavior, Parenting, Mother-child relations, Psychological well-being

نویسندگان مقاله سهیلا ضرغامی | Soheila Zarghami
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

سعید بختیارپور | Saeed Bakhtiarpour
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

علیرضا حیدرئی | Alireza Heidari
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-459-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات