، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۰

عنوان فارسی هوش معنوی و ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هوش معنوی ترکیبی از عوامل بسیاری چون ظرفیت برای عرفان و تعالی، سطح بالایی از توانایی آگاهی معنوی، شناخت وجود مقدس در فعالیت‌های روزمره و استفاده از منابع معنوی برای حل مسائل است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت هوش معنوی و ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی در میان دانشجویان انجام گرفت.
روش‌کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که در سال 1396 در میان 318 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام گرفت. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم انتخاب شده و اطلاعات به وسیله پرسشنامه، به صورت خودگزارش دهی جمع آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS  ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره هوش معنوی در میان دانشجویان برابر با 12/22±53/102 بود. دانشجویان 7/70 درصد از حداکثر نمره قابل اکتساب برای نمره هوش معنوی را کسب کردند. به ترتیب 75 نفر (3/25 درصد)، 213 نفر (72 درصد) و 8 نفر (7/2 درصد) از دانشجویان هوش معنوی پایین، متوسط و بالایی داشتند. سن بالاتر با هوش معنوی ارتباط آماری معناداری داشت (033/0= P).
نتیجه گیری: اکثر دانشجویان از نظر هوش معنوی در رده متوسط قرار داشتند و لزوم توجه به این موضوع در بین دانشجویان احساس می شود. مطلوب‌بودن سطح هوش معنوی دانشجویان می‌تواند به عنوان یکی از نقاط قوت آموزشی مد نظر برنامه‌ریزان آموزش قرار گیرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، دانشجو، آموزش

عنوان انگلیسی Spiritual Intelligence of Students in Kermanshah University of Medical Sciences and its Relationship With Demographic and Educational Factors
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Spiritual intelligence (SI) is a combination of many factors such as the capacity for transcendence, transcendental awareness, recognition of spiritual beings, and the use of spiritual resources to solve problems. This study aims to determine the SI of students in Kermanshah University of Medical Sciences (KUMS) and its relationship with demographic and educational factors.
Methods: This descriptive-analytical study that was conducted on 318 students of KUMS in Kermanshah, Iran in 2017 who were selected using a random sampling method. The data were collected using a self-report questionnaire. Data were analyzed in SPSS software, version 16.
Results: The Mean±SD of SI was 102.53±22.53. The students obtained 70.7% of the maximum obtainable score for SI. In overall, 75 students (25.3%) had low SI, 213(72%) had moderate SI, and 8(2.7%) had high SI. Older age had a significant relationship with SI (P=0.033).
Conclusion: Most of students in KUMS have moderate SI. It can be improved by educational interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual intelligence, Student, Education

نویسندگان مقاله مهدی میرزایی علویجه | Mehdi Mirzaei-Alavijeh
Islamic Studies and Health Sciences Interdisciplinary Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات پژوهش‌های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

بهزاد کرمی متین | Behzad Karami-Matin
Research Center for Environmental Determinants of Health (RCEDH), Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل محیطی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

سید نصراله حسینی | Seyyed Nasrollah Hosseini
Ministry of Health and Medical Sciences, Tehran, Iran.
معاونت آموزش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.

نرگس شکربیگی | Narges Shekarbeygi
Islamic Studies and Health Sciences Interdisciplinary Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات پژوهش‌های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

جواد افشارنجفی | Javad Afshar Najafi
Islamic Studies and Health Sciences Interdisciplinary Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات پژوهش‌های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

شکوفه دوستوندی | Shoukofeh Dostvandi
Islamic Studies and Health Sciences Interdisciplinary Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات پژوهش‌های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

فرزاد جلیلیان | Farzad Jalilian
Islamic Studies and Health Sciences Interdisciplinary Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات پژوهش‌های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-424-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات