، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۰۸

عنوان فارسی بررسی نگرش و رفتار دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در خصوص نماز در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سه عنصر اصلی خانه، محیط تحصیل و رسانه های گروهی در گرایش و نگرش نوجوانان و جوانان به نماز، نقش اساسی و محوری دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش دانشجویان در خصوص نماز، علل گرایش نسبت به آن و تاثیر آن در ابعاد مختلف زندگی انجام گردید.
روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر در میان 192 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. داده ها بوسیله پرسشنامه محقق ساخته از طریق سامانه پرس لاین جمع آوری شد. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18، با کمک آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری کمتر از 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: 9/60 % دانشجویان گزارش نموده که نمازهای یومیه را بجا می آورند. میانگین نمره و انحراف معیار نگرش دانشجویان در خصوص نماز خواندن 97/19 ± 99/121 از 165 می باشد. بین میانگین نمره نگرش با رفتار نماز خواندن همبستگی معنی داری مشاهده شد، هم چنین بین میانگین نمره نگرش دانشجویان با متغیرهای تحصیلات پدر، شغل پدر و مادر ارتباط معنی داری مشاهده شد (05/0p<). دانشجویان اعتقاد داشتند که نماز باعث آرامش و نشاط روح، نظم و انضباط در زندگی، موجب خوش خلقی، انسجام خانوادگی و کاهش اضطراب و استرس می شود.
نتیجه گیری: با توجه به نقش و تاثیر خانواده و محیط دانشگاه بر نماز خواندن دانشجویان و اعتقادات دانشجویان بر تاثیر نماز در مسائل مختلف زندگی، توجه به نتایج این نوع تحقیقات در جهت نهادینه سازی نماز در میان دانشجویان می تواند مفید واقع گردد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نماز، نگرش، رفتار، دانشجویان

عنوان انگلیسی Investigating the Attitude and Behavior of Rafsanjan University of Medical Sciences Students Regarding Prayer in 2020-2021
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The three main elements of the home, study environment, and mass media have a fundamental role in the tendency and attitude of adolescents and young people to pray. This study was conducted to determine students’ attitudes toward prayer, the causes of their tendency toward it, and its impact on various aspects of their lives.
Methods: This descriptive study was performed among 192 students of Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan City, Iran. Data were collected by a researcher-made questionnaire through the press line system. Data were analyzed by SPSS software, version 18 using an independent t-test and One-way analysis of variance (ANOVA) at a significance level of less than 0.05.
Results: A total of 60.9% of students reported that they perform daily prayers. The Mean±SD score of students’ attitude about praying is 121.99±199.97 out of 165. A significant correlation was observed between the mean score of attitude and behavior. A significant relationship was also found between the mean score of students’ attitudes and the variables of father’s education, father’s and mother’s occupation (P<0.05). The students believed that prayer brings peace and vitality to the soul, order and discipline in life, good mood, family unity, and reduced anxiety and stress.
Conclusion: Considering the role and impact of family and university environment on students’ prayer and students’ beliefs on the impact of prayer on various life issues, paying attention to the results of this type of research to institutionalize prayer among students can be useful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Prayer, Attitude, Behavior, Students

نویسندگان مقاله لیلی مازار | Leili Mazar
Department of Public Health, School of Public Health & Safety, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مصطفی نصیرزاده | Mostafa Nasirzadeh
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

عباس صادقی حسن آبادی | Abbas Sadeghi Hasan Abadi
Department of Islamic Studies, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

یاسر سلیم آبادی | Yaser Salim Abadi
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-433-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات