، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی اخلاق در نظریه فروید و مقایسه و نقد آن از منظر اسلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: علم روانشناسی  نیاز به مطالعه اخلاق به عنوان یک بعد مهم شخصیت انسانی دارد. هدف تحقیق حاضر نقد مبانی اخلاقی نظریه فروید بر اساس اخلاق اسلامی است.
روش: روش مطالعه حاضر مروری است که با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است و منابع مرتبط با موضوع استخراج گردیده و مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها: از نظر فروید، اخلاقیات نتیجه درونی سازی  ارزش­های والدینی و اجتماعی و اموری  نسبی،  مردانه، غیرمنطقی  و غیر عقلانی  است. انسان از نظر اخلاقی خنثی است.  ملاک رفتار اخلاقی پیروی از استانداردهای اخلاقی والدین یا اجتماع است. در مقابل از نظر اسلام،  انسان از لحاظ اخلاقی خنثی نیست و فطرتی اخلاقی دارد.  بخشی از اخلاقیات از ناحیه فطرت و عقل  و بخش دیگر توسط  آموزه های دینی معرفی می شود.  اخلاق اسلامی مطلق است و تابع سلیقه افراد یا قراردادهای اجتماعی نیست. و مخاطب آن نوع انسان است.  قرب به خدا، ملاک ارزش گذاری رفتارهای اخلاقی است و برای رسیدن به این هدف، هم ظاهر رفتار و هم انگیزه ی فاعل آن رفتار، باید خوب و الهی باشند.
نتیجه گیری: مهم ترین نقدی که به دیدگاه اخلاقی فروید از منظر اخلاق اسلامی وارد است عبارت است از نادیده گرفتن ظرفیت های اخلاقی فطری  انسان، غیر عقلانی دانستن امور اخلاقی، نسبییت گزاره های اخلاقی، محدود کردن اخلاق به جنسیت مردانه و توجه به ظاهر رفتارهای اخلاقی و نادیده گرفتن قصد و نیت در شکل گیری رفتارهای اخلاقی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه فروید، اسلام شیعی، اخلاق، اخلاقیات

عنوان انگلیسی Ethics in Freud’s Theory and Its Comparison With Ethics From the Perspective of Islam
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Psychology needs to study ethics as an important dimension
of human personality. The present study aims to critique the moral foundations of Freud's
theory based on Islamic ethics.
Methods: This is a review study. We used library and internet studies, and the resources
related to the subject were extracted and studied.
Results: According to Freud, ethics results from internalizing parental and social values and
relative, masculine, illogical, and irrational matters. A human being is morally neutral. The
criterion for moral behavior is to follow the moral standards of parents or the community.
On the contrary, according to Islam, man is not morally neutral but has a spiritual morality.
Part of morality is introduced by nature and intellect, and the other is introduced by religious
teachings. Islamic morality is absolute and is not subject to the tastes of individuals or social
conventions, and its audience is a kind of human being. Proximity to God is the criterion for
evaluating moral behaviors, and to achieve this goal, both the appearance of the behavior and
the motivation of the doer must be good and divine.
Conclusion: The most important critique of Freud’s moral view from the perspective of Islamic
morality is to ignore the innate moral capacities of man, consider moral matters as irrational,
relativize moral propositions, limit morality to masculinity, and pay attention to the appearance
of moral behaviors and ignore the role of intention in the formation of moral behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Freud’s theory, Islamic ethics, Morality, Man

نویسندگان مقاله امیر قربان پور لفمجانی | Amir Qorbanpour Lafamajan
Department of Educational Sciences and Counseling, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشگاه گیلان

حمید قربان پور لفمجانی | hamid qorbanpoorlafmejani,
Department of Quran Science and Hadith, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشگاه گیلان

عبدالحسین خسروپناه | abdolhossain khosropanah,
Department of Philosophy, Research Institute for Islamic Culture and Thought, Tehran, Iran
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-356-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات