، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۶

عنوان فارسی پیش‌بینی بهزیستی اجتماعی براساس ذهن‌آگاهی، هویت اجتماعی و معنویت گرایی دانشجویان دانشگاه قم در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:  تأثیر عمیق و حیاتی روابط اجتماعی بر سلامت روان و بهبود زندگی افراد امری ثابت‌ شده است. بنابراین وجود یه زیست اجتماعی سالم و یا بهزیستی اجتماعی جزئی جدایی‌ناپذیر از حفظ سلامت است  و برخی سازه ها و عوامل هستند که بر بهزیستی اجتماعی تاثیر گذارند. هدف پژوهش حاضر پیش­بینی بهزیستی اجتماعی براساس ذهن­ آگاهی، هویت اجتماعی و معنویت گرایی دانشجویان دانشگاه قم  در سال تحصیلی 1399-1400 بود.
روش بررسی: طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه قم  بودند که با روش نمونه­ گیری دردسترس 357 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. به منظور جمع ­آوری داده ­ها از پرسش­نامه ­های  بهزیستی اجتماعی کیز، پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ، پرسشنامه هویت اجتماعی جکینز، صفاری نیا و  پرسشنامه معنویت پارسیان و دوئینگ استفاده شد. داده­ ها با استفاده از نرم ­افزار  spss   26 و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند.
یافته ها:  نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد: از بین مولفه های ذهن ­آگاهی، پذیرش به تنهایی %81/16   از واریانس  بهزیستی اجتماعی را تبیین می‌نماید. و از بین مولفه ­های هویت اجتماعی، هویت فردی و هویت اجتماعی هریک به تنهایی به ترتیب قادرند،% 54/13 و% 30/6   از واریانس بهزیستی اجتماعی را تبیین نمایند. در بین مولفه های معنویت، خودآگاهی و فعالیت­های معنوی هریک به تنهایی قادرند قادرند، به ترتیب% 53/12 و %46/2   از واریانس بهزیستی اجتماعی را تبیین نمایند(p<0/05).
نتیجه­ گیری: براساس نتایج پژوهش مهارت ذهن ­آگاهی، تقویت هویت اجتماعی  و برنامه های معنویت محور، باعث بالا رفتن سطح بهزیستی اجتماعی دانشجویان می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی اجتماعی، ذهن‌آگاهی، هویت اجتماعی، معنویت، دانشجویان دانشگاه قم.

عنوان انگلیسی Predicting Social Well-being According to Mindful-ness, Social Identity, and Spirituality in Students of University of Qom in the Academic Year of 2020-2021
چکیده انگلیسی مقاله


Background and Objectives: The profound and vital impact of social relationships on mental health and improving people's lives has been proven. Therefore, the existence of a healthy social or social well-being e is an integral and accepted part of maintaining health, and there are some structures and factors that affect social well-being The aim of this study was to predict social well-being based on mindfulness, social identity and spirituality of Qom University students in the academic year 2020-21.
Methods: The research design was correlational. The statistical population included students of Qom University who participated in the study by sampling method available to 357 people. In order to collect data, Keys Social Well-being Questionnaire, Freiburg Mindfulness Questionnaire,
Jackins Social Identity Questionnaire, Saffarinia and Parsian and Doing Spirituality Questionnaire were used. Data were analyzed using SPSS software, version 26 and Pearson correlation test and multiple linear regression.
Results: The results of regression showed that among the components of mindfulness, acceptance alone explains 16.81% of the variance of social Well-being And among the components of social identity, individual identity and social identity alone are capable, respectively, 13.54% and 6.30% explained the variance of social Well-being. Among the components of spirituality, self-awareness and spiritual activities alone are able to explain 12.53% and 2.46% of the variance of social Well-being , respectively (P<0.05).
Conclusion: Based on the results of mindfulness skills training, strengthening social identity and spirituality-oriented programs, increase the level of social well-being of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social well-being, Mindfulness, Social identity, Spirituality, Qom University students.

نویسندگان مقاله سارا جهانبخش | Sara Jahanbakhsh
Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran
گروه آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

سهراب عبدی زرین | Sohrab Abdi Zarrin
Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran
گروه آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-407-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات