|
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۹۱-۱۹۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مرگ مغزی: چالش بین واقعیت و مفهوم جدید مرگ که به نظر می رسد مترادف با معنای واقعی آن نبوده و ممکن است نیاز به بازتعریف داشته باشد. |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله مروری مبتنی بر احکام فقهی، رویکردهای حقوقی، جنبه های اجتماعی، دیدگاه های پزشکی و اخلاقی بوده و تصمیم سازی ها در رابطه با موضوع مرگ مغزی را روشن می کند. درک درست از پدیده مرگ مغزی از منظر ساختار و عملکرد مغز و نگرش جامعه نسبت به این پدیده ، به ویژه فهم وضعیت بیمار با مرگ مغزی در آینده، به تعدیل شکل و محتوای نوع تصمیمات و ریکرد درمحتوا خواهد انجامید. انسان پس از ولوج روح هویت اخلاقی یافته و این هویت تا زمان مرگ و حتی پس از آن هم با او باقی می ماند. مرگ مغزی نوواژه ای است که صاحبنظران را در حوزه های پزشکی، الهیات، حقوق و حتی جامعه را به تلاش برای کشف چالش راز مرگ واداشته است . تفاوت مرگ مغزی و مرگ مطلق موافقان و مخالفان جدی دارد که هر کدام با استفاده از استنادات مورد نظرخود، سعی دراثبات سوگیری های نگرش خود را دارند. واقعیت این است که مرگ مغزی معادل مرگ واقعی نبوده ، چرا که رابطه بین روح و بدن کاملا منفک نمی شود . از دیدگاه اخلاق پزشکی این مهم است که برداشت ارگانهای حیاتی از بیماران مرگ مغزی یعنی پذیرش تحقق مرگ آنها است. با فرض زنده بودن بیماران مرگ مغز، برداشت هرکدام از اعضا که منجر به مرگ آنها بشود ، از نظر اخلاقی غیر قابل قبول است ، باستثناء اجازه قبلی بیمار یا تصمیم گیرنده جایگزین |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مرگ مغزی ، مرگ واقعی ، کرامت انسانی ، مغز ، قلب |
|
عنوان انگلیسی |
Brain Death, Challenges Between Reality and the New Concept of Death May Not Be Synonymous With the True Meaning and Need Redefining |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract : Introduction : This review article is based on jurisprudential rulings, legal approaches, social aspects, medical and ethical approach perspectives , and clarifies decisions related to the issue of brain death. Correct understanding of the brain death phenomenon in terms of brain structure and functioning, and the attitude of the community towards this phenomenon, and in particular the understanding of the condition of a patient with brain death in the future, will modify the form and content of the type of decision and process of the content. Human after the spirit insufflation will have been moral identity, and this identity remains with him until death and even after it .Brain death is a Neologism that hase propeled Experts in the fields of medicine, theology, law and even public to Try and Challenging the vague secret of death .Consistency Braindeath with absolute death Has serious pros and cons Which each other By resorting to Arguments desired , Try to Proving their alleged tendency views . Method: This research is a review article with Analytical descriptive and correlational method, by collecting information through the in which the resources include books, articles and electronic resources from the library of the Museum of History of Medicine and Central Library and Electronic Resources in the search engines google scholar, Pubmed , Direct Science, Ovid, SID, Iran medex and in If necessary, other databases have been searched by keywords. Discussion: Brain death is accepted in many countries as certain death. Sum Of the arguments seem to brain death is unequivalent exactly to certain death and don’t lapses human from humanity and At least the existence. the concepts of spirit, life and death,can be understood not by their quiddity but by their effect . according to Islamic thoughts , life and death is based on the presentation and separation soul from the body. It is seemed on the Islamic thought basis , Result : Brain death isnchr('39')t realy equivalent with certain death because it has not broken relatinsheep between the spirit and body perfectly. From the perspective of medical ethics this is important that be accepted harvesting Vital organs from brain dead patients is cause of death them. Assuming the viability of brain dead patients , harvest any organ that led to his death is morally unacceptable Except with prior permission or substitute decision maker . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Brain death, Death,
Medical ethics, Dignity |
|
نویسندگان مقاله |
داود نظام الاسلامی | Davoud Nezamoleslami Medical History and Ethics Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
علیرضا اولیایی منش | alireza Olyaeemanesh National Institute for Health Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
احمد جنیدی | ahmad jonidi Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.
سید حسین حاجی میرزایی | seyiedhossein hajimirzaie Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.
ریحانه کیامنش | Reihaneh Kiamanesh Nutrition Sciences Ethics and Nutrition, Research Centers, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran اخلاق و تغذیه
علی اکبر حق ویسی | ali akbar Haghveisy Department of Ethics and Nutrition, Faculty of Health, Qom University of Medical Sciences and Health Service, Qom, Iran.
فتانه سادات بطحایی | Fattanehsadat bathaei Medical Ethics and History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-230-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|