|
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش اخلاق حرفهای و نقش آن در ارتقاء سلامت شاغلین حُرُف پزشکی؛ مطالعه مروری |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: : اخلاقحرفهای یکی از عمدهترین دغدغههای جامعه بشری در علوم مختلف به ویژه علمپزشکی است و رعایت آن در دورههای مختلف تاریخ بشر، ازجمله مهمترین بحران زندگی اجتماعی به شمار میآید و هرگونه اهمالکاری در رعایت اخلاق، میتواند نتایج علمیترین و بهترین مراقبتها را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف نقش آموزش اخلاقحرفهای در سلامت جامعه پزشکی انجام شد. روش کار: در این پژوهش مروری، به شیوه تحلیلی، در پایگاههای داده انگلیسی و فارسی از جمله اسکوپوس، وبآوساینس، پابمد، مگیران، گوگل اسکولار و تحقیقات منتشر شده مرتبط با موضوع و مطالعات کتابخانهای، به جستجوی متون مرتبط با کلیدواژههای آموزش، اخلاق حرفهای، سلامت و جامعه پزشکی پرداخته شد. از 320 مقالهی مرتبط با موضوع پژوهش در طیف سال 2000 تا 2020، به شیوهی نمونهگیری هدفمند و بر اساس معیارهای ورود و خروج، انتخاب شدند و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. یافتهها: دستاوردهای حاصل از این مطالعه، پس از بررسی مقالات و پژوهشهای قبلی مرتبط با موضوع مطالعه، استخراج مفاهیم کلیدی و تعریف آنها از جمله؛ مولفههای اخلاق حرفهای، تعریف اخلاق و زیرشاخههای آن بصورت اخلاق نظری و اخلاق کاربردی یا عملی بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش اخلاقحرفهای در سلامت جامعهپزشکی نقش بسزایی دارد و لازم است که سیاستگذاران مدیریتی- دانشگاهی، مسئولان و مدیران برنامهریزیدرسی، به منظور آموزش و ارتقاء اخلاقحرفهای، اصول اخلاقحرفهای را در برنامههایدرسی بگنجانند و جهت نهادینه شدن، در تمام دورههای تحصیلی و بصورت مستمر، این اصولاخلاقی، آموزش داده شوند و ارزیابی شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، اخلاقحرفهای، سلامت، پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
Teaching Professional Ethic and its Role in Improving the Health of Medical Staff; Review Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Professionalism is one of the major concerns of human beings in all sciences, especially in medical sciences, and observing this in various periods of human history is considered one of the most important crises of social life. Any negligence and failure to observe professionalism can affect the findings of the most scientific and best care. The present study aimed to examine the role of teaching professionalism in medical community health. Methods: This review study searched English and Persian databases, including Scopus, Google Scholar, Web of Science, Magiran, Pubmed, and published studies relevant to the subject and library research via an analytical method. Researchers then explored the texts related to the keywords, such as "training", "professional ethic", and "medical staff health". In total, 320 articles related to the present study from 2000 to 2020 were selected and analyzed by purposive sampling based on input and output criteria. Results: After examining the previous articles and studies related to the present study, the results of this study led to the extraction of key terms and their definitions, including components of professionalism, definition of ethics, and its sub-categories in the form of theoretical, practical, or scientific ethics. Conclusion: The findings show that teaching professionalism has a significant role in the health of the medical community, and it is necessary for policymakers at universities, curriculum planners, and managers to incorporate principles of professional ethics in the curriculum. In order to institutionalize these principles in all educational periods, the principles of professional ethics should be taught and assessed constantly. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education, Health, Medicine, Professionalism |
|
نویسندگان مقاله |
فریبا دهقانی | Fariba Dehghani Researcher at the Spiritual Health Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran; Ph.D. Candidate in Higher Education Development Planning, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran پژوهشگر مرکز تحقیقات سلامت و دین، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران. و دانشجوی دکترای برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایران.
یدالله زارع زاده | Yadolah Zarezadeh Associate Professor, Social Determinants of Health Research Center, Research Institute for Health Development, University of Kurdistan of Medical Sciences, Sanandaj, Iran دانشیار آموزش پزشکی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندح، ایران.
کیوان بلندهمتان | Yadolah Zarezadeh Associate Professor of Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran دانشیار فلسفه تعلیم وتربیت، کردستان، سنندج، ایران
جمال سلیمی | Jamal Salimi Associate Professor in Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran دانشیار مطالعات برنامه درسی، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-381-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|