، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲-۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی آموزه‌های معنوی-مذهبی بر روی اضطراب، افسردگی و سازگاری با طلاق والدین در دختران دوره متوسطه مهناز کهریزه ، محمد صابری ، سپیده بشیرگنبدی چکیده زمینه و هدف: طلاق والدین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کودکان شود و ممکن است آنان به راحتی با این پدیده سازگار نشوند؛ لذا ضروری است به دنبال عواملی باشیم که موجب بهبود آشفتگی و سازگاری آنان شود. ازاین‌رو این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی آموزه‌های معنوی-مذهبی بر روی اضطراب، افسردگی و سازگاری با طلاق والدین در دختران دوره متوسطه انجام شد. روش بررسی: طرح پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران دوره متوسطه شهرستان ملایر در سال ۱۳۹۸ بودند که والدین آن‌ها از هم طلاق گرفته بودند. نمونه موردمطالعه شامل ۲۸ دختر بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و اعضای گروه آزمایش تحت آموزش گروهی آموزه‌های معنوی - مذهبی قرار گرفتند. از سیاهه رفتاری کودک (CBCL) و مقیاس تجدیدنظر شده سازگاری کودکان با طلاق (DAI-R) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چند‌متغیری (مانکوا) و نرم‌افزار SPSS-۲۲ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که پس از آموزش گروهی آموزه‌های معنوی - مذهبی تفاوت معناداری در پس‌آزمون اضطراب (۸۲/۲۴ =F و ۰۵/۰< p)، افسردگی (۵۰/۴= F و ۰۵/۰ <p) و سازگاری با طلاق والدین (۷۵/۶ =F و ۰۵/۰ <p) وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، آموزش گروهی آموزه‌های معنوی-مذهبی می‌تواند موجب بهبود اضطراب، افسردگی و نیز سازگاری بیشتر دختران با طلاق والدینشان شود. نتایج این پژوهش می‌تواند دارای تلویحات کاربردی فراوانی باشد. کلیدواژه‌ها: معنویت، مذهب، طلاق، سازگاری، اضطراب، افسردگی.
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Spiritual-Religious Interventions on Anxiety, Depression, and Adjustment to Parental Divorce in Female High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Parental divorce can cause distress for the children of a family and they may not be able to easily adjust themselves to it. Therefore, it is necessary to identify the factors that can improve their distress and facilitate the process of their adjustment. The present study aimed to evaluate the effectiveness of spiritual-religious interventions on: anxiety, depression, and adjustment to parental divorce in female high school students.
Methods: This quasi-experimental study was conducted based on a pretest-posttest design with a control group. The population consisted of all female high school students whose parents had divorced in Malayer, Iran, in 2019. In total, 28 female high school students were selected through convenience sampling method and were divided randomly into intervention and control groups. Furthermore, the intervention group was subjected to spiritual-religious interventions. The data were collected using the child behavior checklist and divorce adjustment inventory revised. In addition, the data were analyzed in SPSS software (version 22) through multivariate analysis of covariance.
Results: The results showed that spiritual-religious interventions had significant effects on the results of post-test anxiety (F=24.22 and P<0.05), depression (F=4.50 and P<0.05) and adjustment to parental divorce (F=6.75 and P<0.05).
Conclusion: According to the findings of this study, spiritual-religious interventions can improve anxiety, depression, and facilitate the process of adjustment to parental divorce in female high school students. The results of this research can have many practical implications.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adjustment, Anxiety, Depression, Divorce, Religion, Spirituality

نویسندگان مقاله مهناز کهریزه | Mahnaz Kahrizeh
PhD Student of Counselling, Isfahan University, Isfahan, Iran.


محمد صابری | Mohammad Saberi
Master of Islamic Psychology, Payam Noor University, Ramsar, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی اسلامی

سپیده بشیرگنبدی | Sepideh Bashirgonbadi
PhD Student of Counselling, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.



نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-313-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات