، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مؤلفه‌های توکل‌درمانی بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: تکیه بر خداوند در تمام موقعیت‌ها به عنوان قدرت بی‌نهایت باعث آرامش دل‌ها شده و این آرامش درونی موجب امیدواری و ارتقای کیفیت زندگی می‌شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مؤلفه‌های توکل‌درمانی گروهی بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زاهدان انجام شد.
 روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ آماری پژوهش را تمامی مادران دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری در شهر زاهدان تشکیل دادند. بر مبنای روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 30 مادر در دو گروه 15 نفری گواه و آزمایش جایابی شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (2002). داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره در سطح معناداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بودند که میانگین تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادرانی که تحت آموزش قرار گرفته بودند، نسبت به مادرانی که آموزش ندیده بودند، در پس‌آزمون بیشتر بود. بر مبنای نتایج، آموزش گروهی مؤلفه‌های توکل‌درمانی، تأثیر معناداری بر تاب‌آوری داشته است (01/0>P، 83/18F=). آموزش مؤلفه‌های توکل‌درمانی نیز بر افزایش کیفیت زندگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری اثرگذار بوده است (01/0>P، 12/15F=).
 نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند که برنامه آموزش مؤلفه‌های توکل‌درمانی گروهی بر ارتقای تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری اثرگذار می‌باشد؛ از این رو استفاده از این برنامه برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری توصیه می‌شود.

 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معنویت‌درمانی، تاب‌آوری، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Group Training of Reliance Therapy Components on Quality of Life and Resilience of Mothers of Children with Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Reliance on almighty God in all situations makes people’s hearts peaceful and this inner peace gives hope and improves their quality of life (QOL). The present study aimed to determine the effectiveness of group training of reliance therapy components (Tawakkul) on QOL and resilience of mothers of children with learning disabilities in Zahedan, Iran.
Methods: The current research was a semi-experimental study with pre- and post-test and a control group. The sample population constituted of mothers of all the students with learning disabilities in Zahedan, Iran, who were selected through simple random sampling.  A total of 30 mothers were assigned into two groups of experimental (n=15) and control (n=15). The used tools were the Conner-Davidson Resilience Scale (2003) and the World Health Organization questionnaire of QOL (2002). The collected data were analyzed using a univariate analysis of covariance.
Results: The results of the present study showed that the mean of resilience and QOL of mothers who were trained were higher than those who were not. Group training of reliance therapy components had a significant impact on resiliency (F=18.83, P<0.01) and on the QOL enhancement (F=15.12, P<0.01) of mothers of children with learning disabilities.
Conclusion: Based on the obtained results, the educational program of group training of reliance therapy components had a positive impact on improving the resilience and QOL of mothers of children with learning disabilities; therefore, it is recommended to provide this program for mothers of children with learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual Therapies, Resilience, Quality of Life.

نویسندگان مقاله حسین جناآبادی | Hossein Jenaabadi
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran


نادیا عباسی | Nadiya Abaasi
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran



نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-273-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات