، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۸۸-۹۴

عنوان فارسی ارزشیابی آزمون غربالگری سنجش بینایی دانش آموزان توسط مربی بهداشت
چکیده فارسی مقاله چکیده
غربالگری وضعیت سلامتی از جمله چگونگی دید دانش آموزان از اقداماتی است که توسط مربیان بهداشت مدارس بخصوص مدارس شهری، انجام می‌شود. با توجه به آنکه دانش آموزان در سنین رشد بوده و میزان دید آنها تغییر پذیر میباشد، شناسایی و معالجه بموقع عیوب انکساری چشم در آنان، اقدامی پیشگیرانه از عوارض بعدی خواهد بود. ‌بدین منظور یک بررسی جهت ارزشیابی تست غربالگری بینایی سنجی بر روی ۸۷۸ نفر از دانش آموزان انجام گردید. در این مطالعه ملاک ارزشیابی مقایسه سنجش بینایی با استفاده از  Chart -E توسط مربی بهداشت و تشخیص اوپتومتریست بوده است. در این بررسی از شاخصهایی نظیر، حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی بعنوان ابزار ارزشیابی استفاده گردید.
 براساس نتایج حاصل از تست غربالگری و آزمون تشخیصی، چگونگی دید دانش آموزان به چهار گروه مثبت حقیقی، مثبت کاذب، منفی حقیقی و منفی کاذب تقسیم گردید. با توجه به محاسبات انجام شده، مقادیر مربوط به شاخصهای حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی بترتیب 8/44 درصد، ۹‌/98 درصد، 5/87 درصد، 5/91 درصد بوده است. با مقایسه شاخصهای مذکور و شاخصهای حاصل از اندازه گیری دید چشم افراد غیر دوربین که حساسیت برابر 2/68 درصد و ویژگی برابر ۹۹ درصد بوده است، مشخص گردید که ( E - Chart ) برای اندازه‌گیری مشکل دید افراد دوربین، وسیله مناسبی نمی‌باشد. همچنین از بررسی‌های بعمل آمده این نتیجه حاصل شد که ارجاع موارد مثبت به او پتومتریست تشخیص عیوب انکساری را دقیقتر و کاملتر نموده و بسیاری از موارد دوربینی که در آزمون اولیه توسط مربی بهداشت شناسایی نشده بودند بکمک اوپتومتریست شناسایی میشوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش آموزان / سنجش بینایی

عنوان انگلیسی Evaluation of Students' Vision Screening Test by School Nurse
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT
Health screening in student, such as Visual screening test usually carry out by school nurses in many rural schools in Iran. While students are in the growth age, visual acuity may be affected by growth.
A Study was carried out to evaluate vision screening test on students in Hamadan, Iran. A sample of 878 pupils examined by a school nurse using E- Chart. According to the test, children were categorized in two groups of negative and positive. All children having disorder in vision were categorized as positive and a sample of others were refered to an optometrist for more examination and diagnosis.
According to the screening test and diagnosis, children were categorized in four groups; true positive, false positive, true negative and false negative. Sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value calculated for the data.
The results showed that the sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value for disorder in vision was 44.8%, 98.9%, 87.5% and 91.5%, respectively.
In a comparison study, sensitivity and specificity increased with ignore of hypermetropia students in the data. In the case, sensitivity and specificity are 68.2% and 99%, respectively. This survey showed low sensitivity E- chart in diagnosis of hypermetropia. It can be concluded that if students having reduced visual acuity by the test, refere to an optometrist is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students/ Visio Tests

نویسندگان مقاله دکتر غلامحسین صدری | G. H . Sadri
استادیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان

دکتر حسین محجوب | H. Mahjub
استادیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-324&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات