|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۶-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش میزان سواد اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در شبکههای اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اخلاق یکی از ارکان اساسی بقای جوامع است. اولویت دادن به این اصل مهم و تلاش برای آموزش و نهادینه کردن آن در جوامع ضروری به نظر میرسد. سنجش میزان سواد اخلاقی دانشجویان در جوامع مجازی همچون شبکههای اجتماعی میتواند در تحقق این مهم تأثیر بسزایی داشته باشد. روش ها روش پژوهش حاضر پیمایشیـتوصیفی بود. جامعه این مطالعه را کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل دانشگاه علومپزشکی ایران در سال 1398-1399 تشکیل دادند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای بود و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 327 نفر محاسبه شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن توسط اساتید گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی (5 نفر) بررسی شد و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (0/818) برآورد شد. دادههای این پژوهش پس از گردآوری بهوسیله نرمافزار آماری SPSS نسخه 24 و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی نظیر میانگین، انحرافمعیار، درصد و فراوانی و آزمونهای آمار استنباطی نظیر آزمون تی مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته ها یافتههای پژوهش نشان داد میانگین سواد اخلاقی (3/58) بالاتر از میانگین فرضی (3) است. همچنین میانگین مؤلفههای آن یعنی حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی و تخیل اخلاقی بهترتیب 3/75، 3/64 و 3/36 است. نتیجه گیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کسب سواد اخلاقی و آگاهی هرچه بیشتر از اصول اخلاقی در شبکههای اجتماعی تمایل دارند. این موضوع نشان میدهد دانشجویان با وجود داشتن احساس مسئولیت نسبت به جامعه خود در شبکههای اجتماعی، کسب مهارتها و آگاهی از اصول اخلاقی در شبکههای اجتماعی را همچنان لازم میدانند و این خود روند آموزشپذیری را تسهیل میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، سواد، حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی، تخیل، شبکه اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of the Graduate Students' Moral Literacy in the Social Networks at Iran University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective Morality has a main role of the survival of societies. Paying attention to this important principle and trying to educate and institutionalize it in societies seems necessary. This study aimed to evaluate the graduate students' moral literacy in the social networks at Iran University of Medical Sciences. Methods This is a descriptive survey study with a cross-sectional design. The study population of the study included all MSc. and PhD. students of the Iran University Medical Sciences in all disciplines during the academic year of 2019-2020. We used Krejcie’s and Morgan’s sampling methods to calculate the sample size, and the calculated sample size was 327. The data collected was a researcher-mad questionnaire that validity of the questionnaire was assessed by the professors of the Department of Library and Medical Information Sciences (n=5), and its reliability was estimated using Cronbach’s α test (0.818). data analysis using SPSS sofware, version 24, through descriptive statistics methods such as mean, frequency percentage, frequency distribution, and standard deviation Furthermore, we used the one-sample t-test in the inferential statistics. Results The findings indicated mean of moral literacy (3.58) was above hypothetical average as well as the mean of its investigatesd components, moral sensitivity (3.75), moral reasoning (3.64) and moral imagination (3.36) was above average. Conclusion Graduate students tend to acquire moral literacy and becoming more awareness of ethical principles in social networks and this itself facilitates the process of learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Morals, Literacy, Moral sensitivity, Ethical analysis, Imagination, Social networking |
|
نویسندگان مقاله |
شهرام صدقی | Shahram Sedghi Department of Medical Library and Information Science, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
زهرا اکبری | Zahra Akbari Department of Medical Library and Information Science, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
سمیرا سلیمانپور | Samira Soleymanpour Department of Medical Library and Information Science, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-499-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|