|
مجله سالمندی ایران، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی روش تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم (tDCS) و پروتکل توانبخشی شناختی کوتاه-مدت بر مهارت های زبانی و توجه در سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف: یک مطالعه مداخله ای |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: امروزه آلزایمر یکی از اساسی ترین مشکلات سالمندان محسوب میشود که موجب افت عملکرد شناختی در آنها می گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم و پروتکل توانبخشی شناختی کوتاه مدت بر مهارت های زبانی و توجه در سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف بود. مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود که با استفاده از روش پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه آماری کلیه سالمندان بالای 65 سال مبتلا به آلزایمر خفیف را شامل می شد که در سال 1401 به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کرده بودند. از بین این افراد، 60 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. سپس متغیرهای مستقل مداخله تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم (tDCS) به مدت 10 جلسه 20 دقیقه ای به صورت هفته ای یک بار روی یک گروه آزمایش و برنامه توانبخشی شناختی کوتاه مدت به تعداد 9 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) که به روش اسنادی و بر اساس رویکرد جایگزینی کارکرد سالم لوریا (1963) طراحی و پس از تائید روایی محتوا توسط متخصصین، به صورت هفته ای یک بار روی گروه آزمایش دوم اعمال شد و بر روی گروه سوم هیچ مداخله ای انجام نشد. بعد از خاتمه مداخله، پس آزمون با فاصله یک هفته بر روی گروه های آزمایش و گروه کنترل اجرا شد. بعد از یک ماه مجدد گروه های مورد مطالعه مورد پیگیری قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از آزمون شناختی آدن بروک نسخه تجدید نظر شده (ACE-R) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر در نرمافزار SPSS-23 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو روش موجب بهبود مؤلفه های نوشتن و نام گذاری متغیرهای مهارت های زبانی شدند در حالی که بر روی متغیر توجه تأثیر معناداری نداشتند. نتیجه گیری: از این رو می توان نتیجه گرفت که از هر دو روش می توان در جهت بهبود مهارت های زبانی سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف بهره جست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم، توانبخشی شناختی، مهارتهای زبانی، توجه، آلزایمر خفیف |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) and Short-Term Cognitive Rehabilitation Protocol on Language Skills and Attention in the Elderly with Mild Alzheimer's Disease: An Interventional Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: Today, Alzheimer's is considered one of the most basic problems of the elderly, which causes a decline in their cognitive function.the purpose of this study was to compare the effectiveness of transcranial direct current stimulation (tDCS) and short-term cognitive rehabilitation protocol on language skills and attention in the elderly with mild Alzheimer's disease. Materials and Methods: The research method was semi-experimental with two experimental groups and one control group, which was conducted using the pre-test and post-test method. The statistical population included all elderly people over 65 years of age with mild Alzheimer's who had referred to a neurologist in 2022, and among these people, 60 people were selected by available sampling. They were randomly assigned in two experimental groups and one control group (20 people in each group). Then, the independent variables of transcranial direct current stimulation (tDCS) for 10 sessions of 20 minutes once a week on an experimental group and a short-term cognitive rehabilitation program with 9 sessions (each session 90 minutes), which was designed by a documentary method and based on Luria's (1963) healthy function replacement approach, and after confirming the validity of the content by experts, was applied once a week to the second experimental group, and no intervention was performed on the third group. After the end of the intervention, the post-test was conducted with an interval of one week on the experimental and control groups. After one month, the studied groups were followed up again. Adden Brook's cognitive test revised version (ACE-R) was used to collect data. For data analysis repeated measurement analysis of variance test was used in SPSS-23 software. Results: The results showed that both methods improved the writing and naming components of language skills variables, while they had no significant effect on the attention variable. Conclusion: Therefore, it can be concluded that both methods can be used to improve the language skills of the elderly with mild Alzheimer's. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Transcranial direct current stimulation, Cognitive rehabilitation, Language skills, Attention, Mild Alzheimer&apos,s |
|
نویسندگان مقاله |
آرزو مجرد | Arezoo Mojarrad Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
اسماعیل صدری دمیرچی | Esmaeil Sadri Damirchi Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
علی شیخ الاسلامی | Ali Sheykholslamy Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
علی رضایی شریف | Ali Rezaii Sharif Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
وحید عباسی | Vahid Abbasi Department of Neurology, Faculty of Medicine, University of Medical Sciences, Ardabil, Iran. گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، اردبیل، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3672-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سالمند شناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|