راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۸-۱۳۹

عنوان فارسی بهینه‌یابی راهبرد آموزش کادر پرستاری در سامانه‌های بهداشت و درمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه آموزش صحیح کادر پرستاری ضمن اینکه در سطح بیمارستان باعث ارتقای دانش و عملکرد پرستاران می‌‌شود، زمینه‌ شکوفایی، رشد و  توسعه توانمندی و خلاقیت کادر پرستاری برای خدمات با‌کیفیت و مناسب‌تر را نیز فراهم می‌‌کند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر  ارزیابی راهبردهای آموزش کادر پرستاری در بیمارستان ابن‌سینای شهرستان دلفان است.‏
روش ها این مطالعه ازلحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی‌تحلیلی است. جامعه آماری این مطالعه کلیه خبرگان از کادر پرستاری شاغل در بیمارستان ابن‌سینای شهرستان دلفان بود. 21 نفر از کادر پرستاران خبره بیمارستان ابن‌سینای شهرستان دلفان با استفاده از روش نمونه‌گیری انتخابی و گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات با استفاده از تکنیک تکسونومی انجام شده است. 
یافته ها براساس یافته­‌ها در بین راهبردهای آموزشی کادر پرستاری، راهبرد آموزش گروهی (0/370=CI) در رتبه اول، آموزش سخنرانی (0/275=CI) در رتبه دوم، آموزش کامپیوتری (0/339=CI) در رتبه سوم، قرار دارد.‏
نتیجه گیری راهبرد آموزش گروهی مؤثرترین راهبرد آموزش کادر پرستاری مطرح شد، زیرا در این راهبرد گروهی تعداد نفرات زیادی در تعامل با هم قرار می‌گیرند و در یادگیری یکدیگر نیز تأثیر بسزایی دارند. به مدیران عالی بیمارستان پیشنهاد می‌­شود راهبرد آموزش گروهی را در طراحی گروه‌­های 8 تا 12 نفره از پرستاران مورد توجه قرار دهند و بستر را برای پیاده شدن آن فراهم کنند.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبرد، آموزش، پرستار

عنوان انگلیسی Prioritization of Nursing Staff Training ‎Methods in Hospitals: A Case Study of Ibn Sina Hospital in Delfan County, Lorestan Province, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background The correct education of the nursing staff, in addition to improving their clinical knowledge and practice, can pave the ground for the development of their capabilities and creativity for providing quality services. The present study aims to investigate and prioritize the nursing staff training methods.
Methods This is a descriptive/analytical study. Participants were 21 nursing experts working in Ibn Sina Hospital in Delfan County, Lorestan province, Iran, who were selected using a snowball sampling method. Data analysis was done using taxonomy technique.
Results Based on the findings, three top nursing staff training methods were: Group training (Confidence Interval=‎0.045), lecturing (Confidence Interval=‎0.275), and computerized training (Confidence Interval= ‎0.339).
Conclusion Group training is the most effective method for nursing staff training, maybe because a large number of nurses interact with each other in this method and has a significant effect on learning from each other. The managers of Ibn Sina Hospital are recommended to consider this strategy and implement it in groups of 8 to 12 nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Strategy‎, Training, Nurse

نویسندگان مقاله روح اله حسینی | roholah hosseini
Department f Management, Faculty of Management, Payame Noor University, ‎Tehran, Iran.
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

ثمین فرزامی | Samin Farzami
Department Management, Faculty of Management & Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-525-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات