طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۷۶-۸۳

عنوان فارسی بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت‌های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی ۱۰-۷ سال
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف اختلال یادگیری ماهیتی غیر یکنواخت دارد که این عدم یکنواختی در الگوهای تحصیلی، قوت و ضعف پردازش اطلاعات منعکس می­شود. کودکان دارای مشکلات یادگیری سطوح بالایی از نسبت فعالیت­های امواج آلفا و بتا را از خود نشان می­دهند که به پیشرفت فعالیت­های ذهنی صدمه می­زند. نوروفیدبک به کاهش نسبت آلفا و تتا کمک کرده و سبب بهبود مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضیات می­شود. بررسی بیشتر زوایای روش نوروفیدبک که از روش های درمانی جدید می­باشد، می­تواند به پیشرفت و به کار­گیری موثرتر آن در اختلال یادگیری منجر شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت­های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی 10-7 سال می­باشد. مواد و روش­ها پژوهش حاضر در چهارچوب طرح نیمه تجربی پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه اجرا شد. جامعه­ی آماری شامل 15 کودک 10-7 ساله مبتلا به اختلال یادگیری بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند، و تحت 15 جلسه درمان نوروفیدبک قرار گرفتند. کودکان در دو مرحله پیش و پس از درمان نوروفیدبک با آزمون خواندن و نارساخوانی نما مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آزمون آماری t زوجی و ویلکاکسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها بر اساس نتایج به­دست آمده، تفاوت میانگین و انحراف معیار سرعت خواندن قبل و بعد از نوروفیدبک از نظر آماری معنادار (001/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری، نوروفیدبک، سرعت خواندن، صحت خواندن،

عنوان انگلیسی Effect of Neurofeedback on the Speed and Accuracy of Reading Skill in 7-10 Year-Old Children with Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and Aim: Learning disorder has a heterogeneous nature reflected in the educational patterns, strengths, and weaknesses of information processing. Children with learning disabilities present high levels of alpha and beta wave activities which harm development of their mental activities. Neurofeedback helps to reduce the proportion of alpha and theta waves and thus can result in improving the reading, writing, and mathematics skills. Further investigation of the various aspects of neurofeedback, as a relatively new methods of therapy, can lead to its improvement and effective use in treating learning disorders. The aim of the present study was to determine the effect of neurofeedback on the speed and accuracy of reading skill in 7-10 year-old children with learning disabilities. Materials and Methods: The present study was carried out following quasi-experimental design of the pre-test and post-test in one group. The sample, selected based on convenient sampling, consisted of 15 children with learning disabilities with the age range of 7-10 years old. Participants received 15 sessions of neurofeedback. Next, they were evaluated and compared in terms of reading and dyslexia tests of NAMA in two stages, before and after neurofeedback sessions. Data was analyzed using paired t-test and Wilcoxon test. Results: Findings revealed that the difference between pretest and posttest, in terms of mean and standard deviation, was statistically meaningful (p< 0.001) for reading speed. However, no significant change was observed in reading accuracy before and after the treatment. More sessions of therapy are probably necessary to make a change.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیده قایمی |
ph.d student of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نفیسه محمدی |
ph.d student of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

داود سبحانی راد | sobhani rad
assistant professor, department of speech therapy, school of paramedical, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

راضیه یزدانی |
msc in general psychology, aref counseling center
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100248_61c38309dd1db7128c9846ac142b89d9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-322277.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات