|
طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۸۴-۹۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی رشته کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف تفکر انتقادی توانایی افراد در مهارتهای حل مسأله، مشکل گشایی و تصمیمگیری است. کسب مهارت تفکر انتقادی هدف نهایی یادگیری و ضرورتی برای تصمیمگیری و کار بالینی است. علوم توانبخشی به عنوان یکی از شاخههای علوم پزشکی، نقش مهمی در فرآیند درمان، مراقبت و ارتقای سلامت جامعه دارد و مهارتهای تفکر انتقادی متخصصان توانبخشی ارتباط مستقیمی با کیفیت خدمات توانبخشی ارائه شده دارد. هدف مطالعهی حاضر بررسی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان کاردرمانی مقطع کارشناسی بود. مواد و روشها پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی-مقایسهای است. در پژوهش پیشرو 72 نفر دانشجوی کارشناسی کاردرمانی (20 نفر سال اول، 14 نفر سال دوم، 16 نفر سال سوم و 22 نفر سال آخر) از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 1394ـ1393 به روش تمام شماری انتخاب شدند و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار سنجش مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم-ب[1] را تکمیل نمودند. یافتهها در مطالعهی پیش رو میانگین نمره کل تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول 15/3±60/11، سال دوم 73/3±56/12، سال سوم 35/4±56/13 و سال چهارم 41/4±68/11 بود. اما نتایج حاصل از آزمون آماری کروسکال والیس بین میانگین نمرههای تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی کاردرمانی در 4 سال تحصیلی تفاوت آماری معناداری نشان نداد(499/0P=). نتیجهگیری به نظر میرسد نظام آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در طراحی برنامهی درسی مناسبی که توان ارتقای تفکر انتقادی دانشجویان را داشته باشد، ضعیف عمل میکند. علیرغم اهمیت تفکر انتقادی در کاردرمانی، این مهارت در طول تحصیل دانشگاهی پیشرفت چندانی نمیکند و این موضوع میتواند گویای نارسایی سیستم آموزشی و برنامه درسی در حال حاضر رشته کاردرمانی در این دانشگاه، به عنوان مهمترین عامل دخیل در این زمینه باشد. لذا پیشنهاد میشود در روشهای تدریس و واحدهای درسی ارائه شده، بررسی و بازنگری به عمل آید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر انتقادی، کاردرمانی، توانبخشی، دانشجویان، برنامه درسی، |
|
عنوان انگلیسی |
Occupational Therapy BSc students’ Critical Thinking Skills at Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: Critical Thinking is the ability of problem solving and decision making. It is the goal of learning and necessary for clinical reasoning. Rehabilitation has an important role in health care process. Rehabilitation specialists' critical thinking skills directly influence the services they provide. The present study aimed to assess occupational therapy BSc students' critical thinking skills in different years. Methods and Materials: In the present descriptive-analytic study, 72 occupational therapy students were selected from Shahid Beheshti University of Medical Scineces based on Census and filled in the demographic sheet and California Critical Thinking Skills Test-B. Results: The mean score for students' critical thinking was 11/60±3/15 in the first academic year, 12/56±3/73 in the second year, 13/56± 4/35 in the third year, and 11/68± 4/41 in the fourth year. However, there was no significant difference in the total Critical Thinking and skills scores among students of different academic years. Conclusion: Despite the importance of Critical Thinking, it seems that it is not well-developed during their studies at Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran. Two important factors might be the potential insufficiency of educational system and the occupational therapy curriculum. Thus, revising teaching methods and the occupation therapy curriculum seems necessary and beneficial. Keywords: |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا ملکی | msc student of occupational therapy, students amp; 039; research committee, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی رضایی | assistant professor in occupational therapy department, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نوید میرزاخانی | lecturer, msc of occupational therapy, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
زهرا شفیعی | msc of occupational therapy, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سید مهدی طباطبایی | seyyed mehdi msc of biostatistics, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100214_0917afdfc9c3bc2ff7de3c4f12f397d3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-322278.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|