، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه (tDCS) و روان نمایشگری بر آشفتگی روانشناختی در نوجوانان دارای ضربه های مغزی خفیف (mTBI)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ضربه مغزی آسیب زا با شیوع بالا از مهمترین علل ناتوانی های طولانی  مدت در تمام جهان  می باشد. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه(tDCS) و روان نمایشگری بر آشفتگی روانشناختی در نوجوانان دارای ضربه های مغزی خفیف(mTBI) بود.
روش کار: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دچار آسیب مغزی خفیف استان  اردبیل بودند که در سال 1401 -1400به بیمارستان فاطمی شهر اردبیل مراجعه کردند. که در مقیاس کمای گلاسکو نمره 15-13 را دریافت نموده بودند. از بین جامعه آماری 45 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس( به علت موجود نبودن لیست تمام افراد) انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به 3 گروه 15 نفره(دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) لاویبوند و لاویبوند (1995) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره) مانکوا( تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان دادند تحریک فرا جمجمه¬ای مغز و روان نمایشگری توانسته اند  نمرات آشفتگی روانشناختی نوجوانان دارای ترومای مغزی خفیف را کاهش دهند. بین نمرات گروه آزمایش تحریک فرا جمجمه­ای مغز با گروه روان نمایشگری تفاوت معنی­دار وجود نداشت.
نتیجه گیری: این مطالعه تلویحاتی را برای استفاده درمانگران از شیوه های تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه و روان نمایشگری برای بهبود آشفتگی روانشناختی نوجوانان با ضربه های مغزی خفیف را مطرح کرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحریک الکتریکی ، روان نمایشگری، آشفتگی ، ضربه مغزی

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of Transcranial direct current stimulation of the brain from the skull (tDCS) and psychodrama on psychological distress in adolescents with mild Traumatic Brain Injury.
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Traumatic concussion with high prevalence is one of the most important causes of long-term disabilities in the whole world. The purpose of this study comparison of the effectiveness of Transcranial direct current stimulation of the brain from the skull (tDCS) and psychodrama on psychological distress in adolescents with mild Traumatic Brain Injury.
Methods: The method of this study was a semi - experimental type with a pre – test, post-test scheme with control group. The statistical population of this research was all teenagers with mild brain damage who visited Fatemi Hospital in Ardabil city from 1400 to 1401. Who had received a grade of 13-15 in Glasgow coma. From the statistical population, 45 people were selected by available sampling method (due to the lack of a list of all people). Then they were randomly divided into 3 groups of 15 people (2 experimental groups and one control group). In order to collect data from the response Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) Lavibond and Lavibond (1995) were used. The data obtained were analyzed using descriptive indexes and multivariate statistical analysis (Monkova).
Results:The findings showed that transcranial brain stimulation and psychovisualization were able to improve the psychological disturbance scores of adolescents with mild brain trauma. There was no significant difference between the scores of the transcranial brain stimulation test group and the psychovisual group.
 Conclusion: This study suggested implications for therapists to use methods of direct electrical stimulation of the brain from the skull and psychoanalysis to improve the psychological disturbance of adolescents with mild
Key words: stimulation, psychodrama, distress, Brain Injury.

Introduction: Traumatic concussion with high prevalence is one of the most important causes of long-term disabilities in the whole world. The purpose of this study comparison of the effectiveness of Transcranial direct current stimulation of the brain from the skull (tDCS) and psychodrama on psychological distress in adolescents with mild Traumatic Brain Injury.
Methods: The method of this study was a semi - experimental type with a pre – test, post-test scheme with control group. The statistical population of this research was all teenagers with mild brain damage who visited Fatemi Hospital in Ardabil city from 1400 to 1401. Who had received a grade of 13-15 in Glasgow coma. From the statistical population, 45 people were selected by available sampling method (due to the lack of a list of all people). Then they were randomly divided into 3 groups of 15 people (2 experimental groups and one control group). In order to collect data from the response Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) Lavibond and Lavibond (1995) were used. The data obtained were analyzed using descriptive indexes and multivariate statistical analysis (Monkova).
Results:The findings showed that transcranial brain stimulation and psychovisualization were able to improve the psychological disturbance scores of adolescents with mild brain trauma. There was no significant difference between the scores of the transcranial brain stimulation test group and the psychovisual group.
 Conclusion: This study suggested implications for therapists to use methods of direct electrical stimulation of the brain from the skull and psychoanalysis to improve the psychological disturbance of adolescents with mild

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله stimulation, psychodrama, distress, Brain Injury.

نویسندگان مقاله اکبر عطادخت | Akbar Atadokht
Mohaghegh Ardebili University
دانشگاه محقق اردبیلی

محمد نریمانی | Mohamad Narimani
Mohaghegh Ardebili University
دانشگاه محقق اردبیلی

نادر حاجلو | Nader Hajloo
Mohaghegh Ardebili University
دانشگاه محقق اردبیلی

| Leli Senobar
Mohaghegh Ardebili University
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1847-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات