، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل ادراک استعاری از مفهوم "دانش" توسط دانشجو- معلمان: مطالعه موردی پردیس‌های شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف این مطالعه تحلیل درک دانشجو-معلمان از مفهوم "دانش" توسط بررسی استعاره است. مشارکت‌کنندگان دانشجو-معلمان رشتههای مختلف و دارای شرط: گذراندن دوره کارورزی، بودند.
روش کار: روش کیفی پدیدارشناسی است؛ ابتدا اجرای مصاحبههای پایلوت انجام شد، سپس بر اساس آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفت و در آخر طبقات استعاری از صداهای ذخیره‌شده، استخراج شدند. همچنین محتوای مصاحبهها توسط اساتید مجرب در پژوهش‌های کیفی و پدیدارشناسی موردبررسی قرار گرفتند.
یافته ها: از طریق تحلیل دادهها 339 استعاره از متن مصاحبه‌ها و درمجموع نگاشت‌های استخراج‌شده در دو طبقه: الف- بازنمایی‌های استعاری سه سطح در حوزه مبدأ (زنجیره بزرگ هستی و زنجیره بزرگ گسترده) و (رویدادها) ب- بازنمایی‌های استعاری در سه نقش (هستی شناسانه، جهتی و ساختاری) استخراج شدند که به ترتیب بیشترین بسامد آن طبقات عبارت‌اند از: ابزار، شی‌ء، غذا، حرکت، مسیر، زمان، مکان، ماده، گیاه، ساختمان، سلامتی، انسان، بالا، روشنایی، نیرو. در این میان حوزههای مبدأ "به دست آوردن"، "کسب کردن" و "رسیدن" بیشترین کاربرد را داشتند.
 نتیجه‌گیری: تحلیل دادهها نظریه استعاره مفهومی Lakoff و  Johnson(1980) را حمایت می‌کند و استعارههای کاربردی دانشجو-معلمان در چهار طبقه: الف) دانش درون ذهن فرد فعال قرار دارد، ب) دانش بیرون از ذهن فرد قرار دارد (یادگیرنده منفعل)، ج) دانش بیرون از ذهن فرد قرار دارد (یادگیرنده فعال)، د) دانش از درون به بیرون در ارتباط است، به تفسیر درآمد. بعلاوه ادراک استعاری آن‌ها بر اساس استعاره غالب دیدگاه غالب آموزش گرایی را نشان داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استعاره مفهومی، مفهوم دانش، پدیدارشناسی، دانشجو-معلم

عنوان انگلیسی Representation of knowledge: Teacher trainee metaphorical perception
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Studies show that by examining images and metaphors used by teachers, we may understand their perspectives on teaching-learning. The purpose of this study is to analyze the student-teacher perception of the concept of "knowledge" by examining the metaphor. The student participants were teachers of different disciplines and were required to attend an internship.
Method: The research method is qualitative phenomenological method; first pilot interviews were conducted, then semi-structured interviews were conducted, and finally the metaphorical classes were extracted from stored sounds through MAXQDA software. 347 metaphors were extracted from the interviews through data analysis.
Result:  In total, the extracted mappings were divided into two categories: three levels and four roles representations, with the most frequencies of those categories being: tool, object, food, motion, path, time, place, matter, plant, building, health, human, High, brightness, power. Among the areas of origin, "acquisition", "acquisition" and "achievement" were most used.
Conclusion: Conclusion From the data analysis, the representation of knowledge of student-teacher applied metaphors is divided into Four categories: a) knowledge is inside the active person's mind, b) knowledge is outside the individual's mind (passive role learning), c) knowledge is outside the individual's mind (active learning role), d) knowledge is inside Outwardly, was interpreted. In addition, their metaphorical perception based on the dominant metaphor showed the dominant teaching-learning perspective of instructionism.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله conceptual metaphor, concept of knowledge, phenomenology, student-teacher.

نویسندگان مقاله فاطمه ناهید | fatemeh nahid
Research Institute of Cognitive Sciences
موسسه آموزش عالی علوم شناختی

محمود تلخابی | mahmoud Talkhabi
Farhangian University, Department of Educational Management
دانشگاه فرهنگیان، گروه مدیریت آموزشی

رمضان برخورداری | Ramazan Barkhordari
Kharazmi University, Faculty of Psychology, Department of Philosophy of Education
دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی،گروه فلسفه تربیت


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1893-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات