نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۷، شماره ۱۴۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر مداخلات مبتنی بر کتاب در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم: مرور نظام مند
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: شیوع اوتیسم در دهه های اخیر افزایش یافته است. مداخلات کتاب درمانی در بهبود مشکلات مبتلایان به اوتیسم تاثیر دارند. هدف این مطالعه مرور نظام مند،  بررسی روش های مختلف مبتنی بر کتاب، شامل شعر درمانی، کتاب درمانی و قصه درمانی در بهبود مشکلات رایج افراد مبتلا به اوتیسم می باشد.
روش بررسی: مرور نظام مند در پایگاه های اطلاعاتی معتبر شامل Web of Science (WoS)، PubMed، Scopus، ProQuest، SID و Magiran با موتور جستجوی گوگل اسکولار تا 31 ماه می سال 2024 بر اساس دستورالعمل پریزما (PRISMA) و با استفاده از سرفصل‌های موضوعی پزشکی(MeSH) انجام شد. کیفیت مطالعات با استفاده از ابزار روش های ترکیبی(MMAT)  انجام شد.
یافته ها: نهایتا ۳۱ مطالعه واجد شرایط وارد مطالعه مرور نظام مند حاضر شد، در این مطالعات افراد مبتلا به اوتیسم ( سنین 3 تا 30 سال) یا مراقبین آنها مورد بررسی قرار گرفته بودند. کارکردهای این رویکرد های درمانی در افراد مبتلا اوتیسم در حیطه های بهبود مهارت های گفتاری، زبانی و عملکرد بهتر در گفتار، بهبود فعالیت های اجتماعی، توسعه اجتماعی، تعامل بهتر با اطرافیان، افزایش مشارکت اجتماعی، یافتن مهارت های اجتماعی خاص، افزایش رفتارهای اجتماعی مثبت و کاهش رفتارهای اجتماعی منفی، درک بهتر مطالب و بهبود تمرکز در اثر دقت در داستان گویی، کاهش رفتارهای نامناسب، کاهش پریشانی روانی، افزایش میزان مشارکت کلامی و درگیری طولانی مدت کودک بود.
نتیجه گیری: به دلیل آسان بودن و در دسترس بودن مداخلات مبتنی بر کتاب ، بهتر است با کمک معلمان، والدین و مراقبین کودکان مبتلا به طیف اوتیسم از این مداخلات به منظور ارتقای عملکرد، مهارت و بهبود مشکلات شناختی، اجتماعی، رفتاری و کلامی آنها در بیمارستان ها و مراکز مراقبت و تربیت بیماران استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال طیف اوتیسم، داستان گویی، کتاب درمانی، شعردرمانی، روایت گویی، کتابخوانی مشترک، کتاب های تصویری

عنوان انگلیسی Effect of Book-Related Interventions on Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims The field of autism research has advanced in recent decades. Therapeutic interventions involving books have proven to be effective in addressing the challenges faced by individuals with autism. The aim of this systematic review is to investigate different methods on books, including poetry therapy, book therapy and story therapy to improve the common problems of autism patients.
Materials & Methods A comprehensive systematic review was carried out using reliable databases such as Web of Science (WoS), PubMed, Scopus, ProQuest, SID, and Magiran. The search was performed until May 31, 2024, following the PRISMA guidelines and utilizing subject headings from the Medicine (MeSH) database. Additionally, the Google Scholar search engine was utilized. The studies were assessed for quality using the mixed methods tool (MMAT).
Results Finally, 31 eligible studies were included in the present systematic review. The studies involved people with autism spectrum disorder ranging in age from 3 to 30 or their caregivers. The therapeutic approaches in individuals with autism are effective in several areas, including enhancing speech and language abilities, improving social interactions and development, increasing social participation, acquiring specific social skills, promoting positive social behaviors, reducing negative social behaviors, enhancing comprehension and concentration through accurate storytelling, decreasing inappropriate behaviors and mental distress, and increasing verbal participation and long-term engagement in children.
Conclusion Given the convenience and accessibility of these measures, it is helpful to employ these interventions in hospitals, care centers, and educational institutions for individuals with autism. This intervention should be targeted toward teachers, parents, and caregivers, to enhance performance, and skills, and address cognitive, social, behavioral, and verbal challenges.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism Spectrum Disorder, Bibliotherapy, Storytelling, Poetry therapy, Shared book reading, Picture books

نویسندگان مقاله فراز طیار ایروانلو | Faraz Tayyar-Iravanlou
Department of Psychiatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran.
گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.

هدیه ستوده | Hedyeh Sotoodeh
Student Research Committee, Urmia University of Medical Science, Urmia, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.

مهسا نوری | Mahsa Noori
Department of Medical-Surgical, School of Nursing and MidwiferyZanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

ناهید ناصری | Nahid Naseri
Department of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Joundishapour University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.

فاطمه السادات رهنمایی | Fatemeh Alsadat Rahnemaei
Reproductive Health Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

فاطمه عبدی | Fatemeh Abdi
Nursing and Midwifery Care Research Center, Health Management Research Institute, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3403-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات