راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۲۰۷

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران و دانشگاه موناش استرالیا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه مطالعات تطبیقی به‌عنوان یکی از بهترین شیوه‌های تحقیقاتی در امور آموزشی و برنامه‌ریزی مورد توجه پژوهشگران هستند، چراکه در آن‌ها تفاوت‌ها و شباهت‌های نظام‌های آموزشی به‌منظور کشف نقاط قوت و ضعف بررسی می‌شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران و دانشگاه موناش استرالیا انجام شده است.
روش ها این مطالعه توصیفی‌تطبیقی در سال 1401 با استفاده از الگوی 4 مرحله‌ای بردی انجام شد. آخرین برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، از سایت رسمی وزارت بهداشت ایران و سایت دانشکده پرستاری موناش استرالیا دریافت شد. داده‌ها در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تجزیه‌و‌تحلیل شدند.
یافته ها با وجود اشتراکات متعدد، مانند رسالت، چشم‌انداز و اهداف 2 برنامه آموزشی و نقش‌های دانش‌آموختگان، تفاوت‌هایی نیز بین 2 برنامه آموزشی در این مقایسه آشکار شد. نحوه ورود به دوره، نوع ارائه پروژه‌ نهایی و نحوه ارائه دوره به شکل تمام‌وقت یا پاره‌وقت از‌جمله اختلافات 2 برنامه آموزشی بود. همچنین دروس این دوره در استرالیا مبتنی بر شواهد بالینی و با تأکید بر تقویت تفکر انتقادی پرستاران ارائه می‌شود.
نتیجه گیری جهت بهبود کیفیت برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران، باید تفاوت‌های آن با برنامه آموزشی موناش استرالیا مورد توجه قرار گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در ایران نیز نوع ارائه پروژه نهایی دوره به انتخاب دانشجو باشد. به‌کارگیری روش‌های پاره‌وقت برای پذیرش دانشجو نیز بیشتر مد نظر قرار گیرد. همچنین پیشنهاد می‌شود برنامه آموزشی این دوره در ایران با رویکرد ارتقای استدلال بالینی و تفکر انتقادی در پرستاران و استفاده هرچه بیشتر آن‌ها از شواهد بالینی ارائه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مطالعه تطبیقی،کارشناسی ارشد پرستاری، پرستاری مراقبت‌های ویژه، ایران، استرالیا

عنوان انگلیسی Comparative Study of Critical Care Nursing Curricula for Postgraduate Courses in Iran and Australia
چکیده انگلیسی مقاله
Background Comparative studies, as one of the best research methods in the fields of education and planning, are of interest to scholars, because the differences and similarities between educational systems can be investigated in order to discover their strengths and weaknesses. The present study aims to compare the critical care nursing curricula for postgraduate courses in Iran and Australia.
Methods This descriptive-comparative study was conducted in 2022. The latest critical care nursing curricula for postgraduate courses were obtained from the official website of the Iranian Ministry of Health and Medical Education and the website of Monash University in Australia. The data was analyzed using Bereday’s model for comparative studies in four steps: description, interpretation, juxtaposition and comparison.
Results Despite the many commonalities in the mission, vision and goals, and the roles of the students in the two critical care nursing curricula for postgraduate students in Iran and Australia, differences were also revealed. Conditions and methods of admission to the postgraduate course, the type of presentation of the project at the end of the course, and the way of offering the course (full-time or part-time) were among the differences. Also, the lessons of this course in Australia were presented based on clinical evidence and an emphasis on nurses’ critical thinking.
Conclusion To improve the quality of the critical care nursing curriculum for postgraduate courses in Iran, its differences with the curriculum presented in Monash University should be considered. The type of presentation of the project at the end of the course should be chosen by the students. Offering part-time courses for students, in addition to full-time courses, should also be considered. The curriculum for this course should emphasize promoting clinical reasoning and critical thinking in nurses and their use of clinical evidence as much as possible.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Comparative study, Postgraduate, Critical Care Nursing, Iran, Australia

نویسندگان مقاله طاهره گیلوری | Tahereh Gilvari
Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

نرگس ارسلانی | Narges Arsalani
Department of Nursing, Iranian Research Center on Aging, University of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات سالمندی،دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

فائزه خواجه میرزایی | Faezeh Khajemirzaie
Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

سهیلا زابلی پور | Soheila Zabolypour
Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

لیلا رفیعی وردنجانی | Leila Rafiee-Vardanjani
Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

مسعود فلاحی خشکناب | Masoud Fallahi-Khoshknab
Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-557-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات