راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۲۸-۲۳۷

عنوان فارسی ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بر‌اساس الگوی اعتبارسنجی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه برای اطمینان از مؤثر بودن آموزش عوامل تأثیرگذار بر آن باید مشخص شود و مورد ارزشیابی قرار گیرند. اعتبارسنجی یکی از سیستم‌های ارزشیابی است که با استفاده از سازوکار آن وضعیت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از‌نظر آموزشی، پژوهشی و خدماتی مشخص می‌شود. بنابراین تحقیق حاضر با هدف ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بر‌اساس الگوی اعتبارسنجی انجام گرفت.
روش ها این مطالعه توصیفی‌تحلیلی در سال 1400 در دانشکده دندانپزشکی رفسنجان انجام گرفت. جمع‌آوری اطلاعات از مدیران گروه و اعضای هیئت‌علمی با مصاحبه و از دانشجویان با پرسش‌نامه صنعت‌خانی و بیماران از‌طریق پرسش‌نامه تهیه‌شده در دانشکده دندانپزشکی اصفهان صورت گرفت. داده‌ها پس از جمع‌آوری توسط نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ آنالیز و با آمار توصیفی و آزمون‌های آنووا و تی تجزیه‌وتحلیل شدند (0/5=α).
یافته ها میانگین نمرات 27 نفر عضو هیئت‌علمی نشان داد بیشترین میانگین در ابعاد مدیریت و سازماندهی، آموزشی، رشد حرفه‌ای و پژوهشی را به ترتیب بخش‌های جراحی، ارتودنسی، رادیولوژی و بیماری‌های دهان کردند و کمترین میانگین را بخش پریودانتیکس و در بعد پژوهشی بخش پروتز کسب کرد. به ترتیب بیشترین و کمترین رضایت 97 دانشجو با میانگین سنی 1/56±‌23/84 از بخش‌های پروتز و اندودنتیکس و بیشترین و کمترین رضایت 355 بیمار با میانگین سنی 10/11±33/18 از بخش‌های اندودنتیکس و جراحی بود (0/5=α).
نتیجه گیری برخی گروه‌های آموزشی در حوزه‌های گوناگون وضعیت نسبتاً مطلوب و نامطلوب داشتند که برای رسیدن به شرایط استاندارد و تحقق اهداف تعیین‌شده، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب طراحی شود و با شناخت نقاط قوت برای بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت آموزشی اقدام شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مطالعه ارزیابی، آموزش، دندانپزشکی، اعتبارسنجی

عنوان انگلیسی Internal Evaluation of the Departments of the Dental School at Rafsanjan University of Medical Sciences Using the Accreditation Model
چکیده انگلیسی مقاله
Background To ensure the effectiveness of education, the related factors should be identified and evaluated. Accreditation is one of the evaluation systems to determine the status of medical universities in terms of education, research, and services. The present study aims to conduct an internal evaluation of the departments of the Dental School at Rafsanjan University of Medical Sciences (RUMS), Iran. 
Methods This is a descriptive-analytical study that was conducted in 2021 at the Dental Scool of RUMS. Information was collected from 27 department managers and faculty members using interviews, from 97 students (Mean age= 23.84±1.56 years) using Sanatkhani’s questionnaire, and from 355 patients (Mean age= 33.18±10.11) using a questionnaire prepared by the Dentistry Scool  Isfahan University of Medical Sciences. The collected data were analyzed in SPSS software version 22 using descriptive statistics, ANOVA, and t-test. The significance level was set at α<0.05.
Results According to experts, the highest mean scores in management/organization, education, professional growth, and research domains were obtained in the departments of surgery, orthodontics, radiology, and oral diseases, respectively. The lowest scores in the domains of management/organization, education, and professional growth were related to the department of periodontics; in the research domain, the lowest score was for the department of prosthetics. The highest and lowest satisfaction levels of students were with the departments of prosthetics and endodontics, respectively. The highest and lowest satisfaction levels of patients were with the departments of endodontics and surgery, respectively.
Conclusion Some departments of the Dental School at RUMS have relatively favorable or unfavorable conditions in various fields. Therefore, in order to reach the standard conditions and fulfill the set goals, it is recommended to develop suitable strategies and plans and take actions to improve their performance by recognizing their strengths and weaknesses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assessment, Education, Dentistry, Accreditation

نویسندگان مقاله الهام شکیبا | Elham Shakiba
PhD Higher Education, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
دکترای آموزش عالی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.

مصطفی صادقی | Mostafa Sadeghi
Department of Restorative Dentistry, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
گروه دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.

فاطمه امین | Fatemeh Amin
Non-Communicable Diseases Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.

فرزانه ابوالهادی | Farzane Abolhadi
BSC Librarian & information Sciences, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.

سیدامیرعباس نوربخش | Seyed Amir Abas Noorbakhsh
Immunology of Infectious Diseases Research Center, Research Institute of Basic Medical Sciences, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
مرکز تحقیقات ایمنولوژی بیماری‌های عفونی، پژوهشکده علوم پایه پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-547-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات