راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۴۸-۲۶۵

عنوان فارسی سطح رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی از برنامه‌ها و فرایندهای آموزشی: مطالعه موردی دانشکده علوم‌پزشکی ساوه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه رسالت و مأموریت دانشگاه‎ها پاسخ به نیازها، انتظارات و خواسته‌های ذی‌نفعان کلیدی آن و خصوصاً دانشجویان است. تعیین سطح رضایتمندی دانشجویان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‎های دستیابی به کیفیت مطلوب در نظر گرفته می‌شود. این مطالعه به‌منظور بررسی رضایتمندی دانشجویان از برنامه‌ها و فرایندهای آموزشی و پژوهشی در دانشکده علوم‌پزشکی ساوه انجام شد.
روش ها این مطالعه توصیفی‌مقطعی در سال 1401 روی دانشجویان رشته‌های مختلف با روش تصادفی طبقه‌ای انجام شد. برای سنجش میزان رضایتمندی از پرسش‎نامه استاندارد‌شده توسط سایر محققین شامل 71 سؤال از جنبه‌های مختلف خدمات آموزشی که دارای 9 زیرحیطه است استفاده شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‎افزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از شاخص‌های مناسب آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد فراوانی) و شاخص‌های آمار استنباطی (آزمون من‌ویتنی و کروسکال والیس) انجام شد. در همه آزمون‎ها سطح معناداری 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها میانگین سنی دانشجویان شرکت‌کننده در این مطالعه 3/12±‌21/28 سال است. همچنین از‌نظر جنسیت64 درصد (73 نفر) دانشجویان مورد‌مطالعه را دختران تشکیل داده‌اند. مدت‌زمان حضور در دانشگاه برای 34/2 درصد دانشجویان موردبررسی کمتر از 1 سال، 28/1 درصد بین 1 تا 3 سال و بقیه بیش از 3 سال بوده است (37/7 درصد). براساس نمره کسب‌شده، رضایتمندی کلی از فرایندهای آموزشی در تمام حیطه ‎ها به‌جز «رضایت از ارزشیابی دانشجو»، «کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی» و «کارگاه‌های روش تحقیق» در سطح «خوب» بوده است و از‌نظر آماری فقط برای میزان رضایتمندی از فعالیت‎های اداره آموزش براساس جنسیت دارای تفاوت معنی‌دار بوده است (آزمون من‌ویتنی و 0/038=P). براساس مقطع تحصیلی، رضایتمندی از «کارآموزی و کارورزی» و «کارگاه‌های روش تحقیق»، تفاوت معنی‌داری داشته است (آزمون من‌ویتنی و به ترتیب 0/009=‌P و 0/006=‌P). نتایج آزمون کروسکال والیس و بر‌حسب رشته تحصیلی نشان داد بین نمره رضایتمندی از حیطه‌های «مشاوره و راهنمایی اساتید»، «ارزشیابی دانشجو»، «کتابخانه» و «کارآموزی و کارورزی» اختلاف معنی‌داری وجود دارد (به ترتیب P=0/04 و P=0/009 و P=0/001 و 0/003=‌P).
نتیجه گیری نتایج نشان داد حیطه‌های «ارزشیابی دانشجو»، «کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاه»، «کارآموزی و کارورزی»، «کارگاه‎های روش تحقیق» از جمله حیطه‌هایی بودند که برای جلب رضایت بیشتر به بازنگری و برنامه‌ریزی مجدد نیاز دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجو، رضایت‎ فردی، وضعیت آموزشی

عنوان انگلیسی The Satisfaction of Students with Educational Processes and Services at Saveh University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background The mission of universities is to respond to the needs and expectations of the society and their students. This study aimed to assess the level of satisfaction with educational and research processes in students of Saveh University of Medical Sciences (SUMS). 
Methods This descriptive-analytical study with cross-sectional design was conducted on 80 SUMS students in the academic year 2022-2023. A researcher-made questionnaire with 71 items and 9 domains was used to measure student satisfaction with various aspects of educational services. Obtained data were analyzed in SPSS v.22 software using descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency, percentage), Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test. The significant level was set at 0.05 for all tests.
Results The mean age of the students was 21.28±3.12 years. Among participants, 64% (n=73) were female. The duration of study at the university for 34.2% of the studied students was less than one year; for 28.1%, 1-3 years, and for the rest was more than 3 years (37.7%). Overall satisfaction with educational processes in all areas was at a high level, except for “practical and experimental courses”, “student evaluation”, and “research workshops”. The Mann-Whitney U test results showed a significant difference in the level of satisfaction with the services provided by the Office of Academic Affairs process based on gender (P=0.038). The Kruskal-Wallis test results showed a significant difference in the level of satisfaction with “counseling and guidance of advisors” (P=0.04), “student evaluation” (P=0.009), “library” (P=0.001), and “internship and apprenticeship” (P=0.003) based on the fields of study.
Conclusion The “student evaluation”, “practical and experimental courses”, “internship and apprenticeship” and “research workshops” at SUMS need to be improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student, Individual Satisfaction, Educational services

نویسندگان مقاله ادریس حسین زاده | Edris Hoseinzadeh
Department of Environmental Health Engineering, Saveh University of Medical Sciences, Saveh, Iran.
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایران.

مختار مهدوی | Mokhtar Mahdavi
Department of Environmental Health Engineering, Saveh University of Medical Sciences, Saveh, Iran.
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایران.

ملیکا معماری | Melika Memari
Department of Environmental Health Engineering, Saveh University of Medical Sciences, Saveh, Iran.
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایران.

مهدی صفری | Mahdi Safari
Department of Biostatistics, Faculty of health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-569-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات