|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۸۰-۲۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اهمیت اخلاق در آموزش و میزان رعایت آن از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علومپزشکی زاهدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه آموزش نخستین مأموریت و کارکرد دانشگاه محسوب میشود و اخلاق آموزشی در دانشگاه حافظ امنیت، رفاه و تعالی فردی و گروهی دانشجویان و اعضای هیئتعلمی است. ازآنجاکه پزشکی، حرفهای حساس و انسانی و برپایه اخلاق است رعایت اصول اخلاقی در آموزش آن نقش بسزایی در شکلگیری ارزشهای حرفهای و اخلاقی در دانشجویان پزشکی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اهمیت اخلاق در آموزش و میزان رعایت آن از دید دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علومپزشکی زاهدان انجام شد. روش ها در این مطالعه توصیفیمقطعی، 97 دانشجوی پزشکی در مقطع کارآموزی دانشگاه علومپزشکی زاهدان در سال 1401 شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل 2 پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه استاندارد اخلاق پزشکی انجام بود. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمارهای توصیفی و آزمونهای آماری استنباطی صورت گرفت. یافته ها میانگین میزان اهمیت اخلاق در آموزش از دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی برابر 22/88 درصد و میزان رعایت آن 58/68 درصد است. نتایج آزمون منویتنی نشان داد بین میزان اهمیت اخلاق و رعایت اخلاق در آموزش پزشکی در مجموع حیطههای سهگانه با سن، جنسیت، محل سکونت، سابقه کار و سابقه شرکت در کارگاههای اخلاق رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد وجود اخلاق در آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی اهمیت خیلی زیادی دارد. پیشنهاد میشود علل و عوامل مؤثر بر این دیدگاه نسبت به رعایت موازین اخلاقی در آموزش شناسایی شود تا به مؤثر بودن آموزش و تقویت ارزشهای اخلاقی در آموزش پزشکی کمک کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، آموزش، دانشجویان پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
Importance of Ethics in Education and the Degree of Compliance With Ethical Principles in Zahedan University of Medical Sciences From the Perspective of internship Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background Since medical professionalism is based on ethics, the observance of ethical principles in its education plays a significant role in forming professional and moral values in medical students. This study aims to determine the importance of ethics in education and the degree of compliance with ethical principles in Zahedan University of Medical Sciences (ZUMS) from the perspective of internship students. Methods In this descriptive cross-sectional study, 97 internship students of ZUMS in 2022 participated. The data collection tools were a demographic form and a standardized questionnaire developed by Farahbakhsh et al., for measuring the importance of and degree of compliance with ethical principles. Data analysis was done in SPSS v.21 software using descriptive and inferential statistics. Results Overall, the importance of ethics in medical education was 88.22%, and the overall level of compliance with ethics in medical education was 68.58%. The results of the Mann-Whitney U test showed no significant difference in the overall importance of ethics and overall compliance with ethics in terms of age, gender, place of residence, work experience, and the history of participating in ethics workshops. Conclusion Ethics in medical education is very important from the perspective of ZUMS students. The causes and factors affecting this perception regarding the observance of ethical standards in education should be identified to help the effectiveness of education and strengthen moral values in medical education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ethics, Education, Medical students |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی گلوی | Mehdi Galavi Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran. گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
محجوبه کیخا | Mahjoubeh Keykha Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran. گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
پرویز رضا میر لطفی | Parviz Reza Mirlotfi Department of Islamic Studies, Faculty of Medicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran. گروه معارف، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
مریم ضیایی | Maryam Ziaei Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran. گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-574-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|