دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۷-۷

عنوان فارسی تحلیل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی به‌منظور توسعه سیاست‌های پیشگیری سوانح مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کشف علت بروز سوانح هوایی و پیشگیری از آن‌ها، به عنوان موتور محرک تحقیق و توسعه صنعت هوایی مرجعی برای برطرف نمودن ایرادات طراحی و ساخت به‌منظور پیشگیری از سوانح هوایی در آینده است. پژوهش حاضر با جستجوی پویایی‌های مدیریت بحران سوانح هوایی کشور به شناسایی سیاست‌های پیشگیری از سوانح هوایی پرداخته است.
روش: برای این منظور پس از مرور مطالعات سوانح هوایی، مدل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی با مشارکت سیاست‌گذاران و خبرگان صنعت هوانوردی کشور طراحی گردید. پس از اعتبارسنجی، مدل در افق بیست‌ساله شبیه‌سازی و با توجه به نتایج تحلیل حساسیت مونت‌کارلو، سیاست‌های پیشگیری از سوانح هوایی مبتنی بر سه راهبرد توسعه ناوگان هوایی کشور، استانداردسازی و ارتقاء ایمنی پرواز و توسعه صلاحیت پروازی خلبانان شناسایی و با اعمال سیاست‌های هر راهبرد به‌طور جداگانه بر روی مدل، نتایج مورد آزمون و مقایسه واقع گردید.
یافته‌ها: بر مبنای یافته‌های حاصل از شبیه‌سازی مدل، سیاست‌های ترکیبی منتخب شامل 1-تأمین مالی و تخصیص بودجه به توسعه ناوگان و خرید هواپیمای جدید به‌منظور کاهش پنجاه‌درصدی ناوگان فرسوده در طول 5 سال، 2-حمایت از صنایع داخلی دانش‌بنیان ناوگان هوایی کشور و انتقال فناوری‌های پیشرفته به داخل در قراردادهای بین‌المللی، 3-متناسب‌سازی استاندارد برنامه‌ریزی پرواز و هواپیماهای در دسترس،  4-افزایش نظارت بر کیفیت اجرای برنامه‌ریزی پروازها طبق استانداردهای بین‌المللی، 5-تخصیص منابع مالی توسعه ناوگان هوانوردی به توسعه تجهیزات ایمنی پرواز، 6-بررسی و ریشه‌یابی علل سوانح هوایی و اجرای ارزیابی ریسک طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی (CAD1119 کشوری)، 7-افزایش بهره‌وری دوره‌های آموزش عالی هوانوردی و توسعه صلاحیت کارکنان پروازی و 8-افزایش نظارت بر رعایت شرایط آمادگی جسمی و روحی خلبانان برای پرواز ارائه گردید.
نتیجه‌گیری: مدل پیشنهادی کاربردی از پویایی‌شناسی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی به‌منظور توسعه ابزار سیاست‌گذاری پیشگیری از سوانح هوایی مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز است و کارایی آن با توجه به داده‌های سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو نشان داده‌شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت بحران، مدل‌سازی پویایی سیستم، پیشگیری، سوانح هوایی، سیاست‌گذاری

عنوان انگلیسی Air Disaster System Dynamics Analysis to Develop Policies to Prevent Accidents Based on Upgrade Flight Safety
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Discovering the cause of air accidents and preventing them, as the driving engine of research and development of the aviation industry, is a reference for solving design and construction defects in order to prevent air accidents in the future. The present research has searched for the causal dynamics of the occurrence of air accidents in the country and identified policies to prevent air accidents.
Method: For this purpose, after reviewing the studies of air accidents, the dynamic model of air accident crisis management system was designed with the participation of policy-makers and aviation experts. After validation, the model in the 20-year horizon of simulation and according to the results of Monte Carlo sensitivity analysis, air accident prevention policies based on three strategies for the development of the country's air fleet, standardization and improvement of flight safety and the development of flight qualification of reconnaissance pilots And by applying the policies of each strategy separately on the tested model and the results were compared.
Findings: Based on the findings of the model simulation, selected combined policies include 1- financing and budget allocation for fleet development and purchasing new aircraft in order to reduce the obsolete fleet by 50% in 5 years, 2- supporting domestic industries. Basic knowledge of the country's air fleet and the transfer of advanced technologies to the interior in contracts, 3-Adaptation of flight planning standards and available aircraft, 4-Increasing monitoring of the quality of flight planning implementation according to international standards, 5-Allocating financial resources for the development of the aviation fleet to the development of equipment flight safety, 6- Investigating and rooting the causes of air accidents and implementing risk assessment guidelines according to international guidelines (CAD1119), 7- Increasing the productivity of higher aviation education courses and developing the competence of flight personnel, and 8- Increasing the monitoring of compliance with the physical and mental fitness conditions of pilots. Offered for flight.
Conclusion: The proposed model is an application of the dynamics of the air accident system for the purpose of air accident disaster management policy, and its efficiency has been shown according to the data of the Civil Aviation Organization and ICAO.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Disaster Management, System Dynamics Modeling, Prevention, Air Accidents, Policy Making

نویسندگان مقاله مصطفی مرادی | Mostafa Moradi
Eyvanekey University, Eyvanekey, Iran.
گروه مهندسی صنایع، دانشگاه ایوان‌کی، ایوان‌کی، ایران.

علی‌محمد احمدوند | Ali Mohammad Ahmadvand
Department of Industrial Engineering, Eyvanekey University, Eyvanekey, Iran.
گروه مهندسی صنایع، دانشگاه ایوان‌کی، ایوان‌کی، ایران.

مرضیه صمدی فروشانی | Marzieh Samadi-Foroushani
Department of Industrial Engineering, Eyvanekey University, Eyvanekey, Iran.
گروه مهندسی صنایع، دانشگاه ایوان‌کی، ایوان‌کی، ایران.


نشانی اینترنتی http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-787-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات