روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۴۰-۳۴۷

عنوان فارسی بررسی رابطه ابعاد رفتاری و شناختی اضطراب اجتماعی در دوره نوجوانی با جنسیت و نقشهای جنسیتی
چکیده فارسی مقاله اهداف :مطالعات نشان می‌دهد اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات شایع دوره نوجوانی است. از میان عوامل اثرگذار بر این اختلال، بررسی جنس (مذکر یا مؤنث) نتایج متناقضی را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که رابطه نقش جنسیتی با برخی از اختلالات اضطرابی تأیید شده است. ازاین‌رو هدف مطالعه حاضر مقایسه اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در انواع جنس و نقش جنسیتی (زنانه، مردانه، آندروژنی و نامتمایز) بود. مواد و روش ها: نمونه‌های این پژوهش را 277 نفر از دانش‌آموزان 12 تا 13 تشکیل می‌دادند. این افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA) و نقش جنسی کودکان (CSRI) را تکمیل کردند. یافته ها :نتایج براساس آزمون همبستگی تی و تحلیل واریانس نشان داد زنانگی با اضطراب اجتماعی و ابعادشناختی و رفتاری آن رابطه مثبت معنی‌دار و مردانگی با این متغیرها رابطه منفی معنادار دارد (05/0>P). همچنین میانگین نمره‌های اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در گروه دارای سنخ جنسیتی زنانه به‌طورمعنی‌داری بیش‌از گروه‌های دیگر (مردانه و آندروژن و نامتمایز) بود (05/0>P). این درحالی است که نمرات اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در دو جنس (مذکر و مؤنث) تفاوت معناداری نداشت. نتیجه گیری :طرح‌واره‌های نقش جنسیتی می‌تواند به عنوان عوامل مرتبط با اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در نوجوانانی مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب اجتماعی، نقش جنسیتی، جنس، نوجوانی

عنوان انگلیسی Investigations of the Relation Between Social Anxiety, Cognitive and Behavioral Aspect of It and Sex and Gender-Rolein Adolescence
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Social anxiety is one of the most common disorders of adolescence. Among the factors affecting the disorder to determine the sex (female or male) reported conflicting results, while the relationship between gender role consistent with some anxiety disorders. The aim of this study was to compare social anxiety and its cognitive (AFNE) and behavioral (TISC) aspects based on different sex and gender roles (femininity, masculinity, androgyny and indistinct). Methods: Students (N=277) aged 12 to 13 years were selected using cluster sampling. They were asked to complete research questionnaires including Social Anxiety Scale for Adolescents (SASA) and Child Sexual Role Inventory (CSRI). Results: The results of T-test, correlation analysis and variance analysis showed significant positive relationships between femininity and social anxiety and its cognitive and behavioral aspects. Significant negative relationships between masculinity and these variables (P< 0.5) were also found. More significant mean scores were observed for social anxiety and its cognitive and behavioral aspects in the group by feminine gender-role in comparison with other groups (masculine, androgen and indistinct). However,there was no significant difference in the scores of social anxiety and its cognitive and behavioral aspects in both sexes. Conclusion: The gender-role schema can be considered as a factor associated with social anxiety and its cognitive and behavioral aspects in adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social anxiety, Gender role, Sex, Adolescence

نویسندگان مقاله مهناز علی اکبری دهکردی | mahnaz aliakbari dehkordi
, department of psychology, faculty of humanities, south tehran branch, payam-noor university, tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

حسین زارع | hossein zarea
department of educational psychology, faculty of humanities, south tehran branch, payam-noor university, tehran, iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

علی اصغر اصغرنژاد فرید | aliasghar asgharnejad farid
department of clinical psychology, school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

راضیه هاشمیان | razieh hashemian
department of psychology, faculty of humanities, south tehran branch, payam-noor university, tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-824&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-326347.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات