، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی میزان تقدم و تأخر در یادگیری کلمات متوالی در بیماران دچار سندرم غفلت با آسیب لوب آهیانه‌ای راست
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادگیری کلمات متوالی در پژوهش‌های حافظه علوم اعصاب شناختی، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و بر اهمیت یادآوری کلمات در ابتدای (تقدم) و انتهای (تأخر) یک سری تأکید دارد. این مطالعه به بررسی میزان تقدم و تأخر در یادگیری کلمات متوالی در بیماران مبتلا به سندرم غفلت با آسیب لوب آهیانه‌ای راست می‌پردازد.
روش کار: این مطالعه‌ی مورد- شاهدی، شامل 18 بیمار با تومور لوب آهیانه‌ای بود که به دو گروه 9 نفره تقسیم شدند. بیماران با سندرم غفلت و بدون سندرم غفلت بودند. بیماران ارجاعی به بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش تهران با ضایعات لوب آهیانه‌ای راست، مورد ارزیابی عصبی و روان‌شناختی قرار گرفتند. تست‌های حذف، تصنیف خطوط، رونوشت و 5 نقطه برای تشخیص سندرم غفلت استفاده شد. بیمارانی که تشخیص سندرم غفلت داده شدند در گروه سندرم قرار گرفتند و سایرین، گروه شاهد را تشکیل دادند. هر دو گروه تحت آزمون‌های حافظه فوری و حافظه کوتاه‌مدت برای یادگیری کلمات متوالی قرار گرفتند و نتایج تقدم و تأخر بررسی شد.
یافته‌ها: ز 18 بیمار، 61 درصد مرد و 39 درصد زن بودند. بررسی آزمون‌های حافظه فوری و کوتاه‌مدت برای یادگیری کلمات متوالی، تفاوت معنی‌داری را در اثر تقدم و تأخر بین دو گروه نشان نداد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران با آسیب لوب آهیانه‌ای راست و سندرم غفلت، تفاوت معنی‌داری در گرایش به تقدم یا تأخر حافظه لغوی در یادگیری کلمات متوالی نسبت به گروه شاهد ندارند. بنابراین، حافظه فوری و کوتاه‌مدت در این بیماران کاهش معنی‌داری نداشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سندرم غفلت نیمکره، لوب آهیانه‌ای، یادگیری کلمات متوالی

عنوان انگلیسی Evaluating the Rate of Primacy and Recency in Learning Word Series in Neglected Patients with Right Posterior Parietal Lobe Lesion
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Sequential word learning is a crucial aspect of memory research in cognitive neuroscience, emphasizing the importance of recalling words at the beginning (primacy) and end (recency) of a sequence. This study aims to investigate the extent of primacy and recency effects in patients with neglect syndrome caused by right parietal lobe damage.
Methods: This case-control study involved 18 patients with parietal lobe tumors, divided into two groups: 9 patients with neglect syndrome and nine without. Patients referred to the neurosurgery department of Shahid Tajrish Hospital with right parietal lobe lesions underwent neurological and psychological evaluations, including the cancellation test, line bisection test, copying test, and the 5-point test. Those diagnosed with neglect syndrome formed the syndrome group, while the rest constituted the control group. Both groups participated in immediate recall (short-term memory) and delayed recall (long-term memory) tests for sequential word learning, with results analyzed for primacy and recency effects.
Results: Among the 18 patients, 61% were men and 39% were women. Analysis of immediate and short-term memory tests for sequential word learning revealed no significant differences in primacy and recency effects between the two groups.
Conclusions: The findings suggest that patients with right parietal lobe damage and neglect syndrome do not exhibit significant differences in primacy or recency effects in verbal memory during sequential word learning compared to the control group. Consequently, immediate and short-term memory appears relatively unaffected in these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neglect syndrome, Parietal lobe, Sequential word learning

نویسندگان مقاله سامان افراسیابی | Saman Afrasiabi
Alborz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی البرز

مهدی گودرزوند | Mahdi Goudarzvand
Alborz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی البرز

امیر سعید صدیقی | Amir Saeid Sedighi
Alborz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی البرز

یزدان شفی خانی | Yazdan Shafikhani
Trauma and Injury Research Center,Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (IUMS)
دانشگاه علوم پزشکی ایران مزکز تحقیقات سوانح و مصدومین

بهروز قنبری | Behrooz Ghanbari
Trauma and Injury Research Center,Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (IUMS)
دانشگاه علوم پزشکی ایران مزکز تحقیقات سوانح و مصدومین


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7512-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده داخلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات