|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۰۰-۲۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در کودکان دارای اختلال بیشفعالی و نقص توجه با کودکان دارای اختلال بیشفعالی نقص توجه همراه با اضطراب |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف :هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در دوگروه از کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی دارای اضطراب یا فاقد اضطراب بود. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی-مقایسهای، 15 کودک و نوجوان مبتلا به بیشفعالی/ نقص توجه بدون اضطراب و 15 کودک و نوجوان مبتلای دارای اضطراب، از بین بیماران مراجعهکننده به مراکز روانپزشکی سه منطقه تهران (مناطق یک، سه و نُه) و با توجه به نتایج حاصل از تکمیل مصاحبه نیمه ساختاریافته تشخیص اختلالات روانپزشکی کودک ونوجوان (K-SADS)، پرسشنامه کانرز-فرم والد و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) انتخاب شدند. سپس آزمونهای برج لندن و ویسکانسین در دو گروه اجرا شدند و نتایج حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان دادند که میان کارکردهای اجرایی مغز کودکان (قدرت حل مسأله و تصمیمگیری؛ انعطافپذیری ذهنی و تفکر انتزاعی؛ قدرت مهار و تکانشگری) دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و دارای نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اضطراب، تفاوت وجود دارد (05/0=p). نتیجه گیری: اضطراب بیمارگون موجب کاهش خطرپذیری، عدم مپهار و تکانشگری در افراد دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میشود و تفکر انتزاعی را بهبود میبخشد. اما در قدرت تصمیمگیری و حل مسأله این افراد، اختلال جدی ایجاد میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلالات بیش فعالی/ نقص توجه، اضطراب، کارکردهای اجرایی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing Executive Cognitive Functions of Brain in Two Groups of ADHD Children With and Without Anxiety |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: This study was conducted to compare the executive cognitive functions of the brain in two groups of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) children with and without anxiety. Methods: In this cross-sectional comparative study,15 children with ADHD and 15 children with ADHD and anxiety were compared in terms of executive functions. The study population was chosen from patients in three region of Tehran city (one, three and nine regions) through clinical interviews and questionnaires (Kiddie-Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia (K-SADS), ADHD Rating Scale, Kaners, Revised Children's Manifest Anxiety Scale (RCMAS). The executive functions were evaluated using the Tower of London Test (TOL) and Wisconsin Card Sorting Test (WSCT). Results: The results showed a significant difference between ADHD children with and without comorbid anxiety (P=0.05) in terms of executive cognitive functions of the brain (problem-solving and decision making, impulsivity, and abstract thinking). Conclusion: In this study, it was found that children with ADHD and anxiety are better in abstract thinking and flexibility and impulse control (they had fewer errors in WSCT) because anxiety can control risk-taking behaviors and impulsivity, but they have more deficits in decision making. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ثاره فلاطونی | sareh falatooni department of clinical psychology, faculty of educational sciences, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
علیرضا پیرخایفی | alireza pirkhaefi assistant professor, department of psychology, faculty of educational sciences, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran. گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
نسرین دودانگی | nasrin dodangi assistant professor, department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-809&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-327531.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|