|
|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۱۴-۲۲۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی میزان یادگیری مادامالعمر در دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه علومپزشکی جهرم |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه در حال حاضر دانشگاهها بهعنوان مکانهای کلیدی برای توسعه یادگیری مادامالعمر در نظر گرفته میشوند. یادگیری مادامالعمر میتواند در راستای قابلیتهای حرفهای دانشآموختگان، رشد و سازگاری آنها با جهان در حال تحول پیرامون و ثمربخشتر کردن استفاده از منابع سودمند باشد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان یادگیری مادامالعمر در دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه علومپزشکی جهرم در سال 1403 بود. روش ها این مطالعه توصیفیمقطعی با مشارکت دانشجویان پزشکی مقطع بالینی(استیودنت، اکسترن و اینترن)، انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل 2 پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه سنجش میزان یادگیری مادامالعمر بود. تجزیهوتحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمارهای توصیفی و آزمونهای آماری استنباطی در سطح معنیداری P<0/05 صورت گرفت. یافته ها میانگین نمره یادگیری مادامالعمر 0/37±1/84 بود. میانگین نمره ابعاد یادگیری مادامالعمر پایینتر از سطح متوسط قرار داشت. در میان ابعاد یادگیری مادامالعمر به ترتیب ابعاد اساتید و امکانات بالاترین و پایینترین نمره را داشتند. نتایج نشان داد میانگین نمره یادگیری مادامالعمر، اساتید، شیوه ارزشیابی و امکانات در دانشجویان پسر بهصورت معنیداری بالاتر از دانشجویان دختر بوده است (0/05>p). بین میانگین نمره یادگیری مادامالعمر و ابعاد آن و سایر متغیرهای جمعیتشناختی ارتباط وجود نداشت. نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد نمره یادگیری مادامالعمر و همچنین نمره ابعاد آن (بهجز بعد اساتید و امکانات) پایینتر از سطح متوسط است. باتوجهبه پایین بودن نمره یادگیری مادامالعمر در دانشجویان، لازم است مطالعات بیشتری برای شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری مادامالعمر در این جمعیت انجام شود. میتوان با انجام مطالعات تطبیقی، نمره یادگیری مادامالعمر دانشجویان را با دانشجویان سایر دانشگاهها یا رشتهها مقایسه کرد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری مادامالعمر، دانشجویان پزشکی، مقطع بالینی |
|
| عنوان انگلیسی |
The lifelong Learning Skills of Medical Students of Jahrom University of Medical Sciences, Iran |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background Currently, universities are considered as key places for the development of lifelong learning. This study aims to investigate the lifelong learning skills of medical students from Jahrom University of Medical Sciences (JUMS). Methods This descriptive cross-sectional study was conducted in 2024 on 94 medical students, externs and interns at JUMS. The data collection tools included a demographic form and a lifelong learning scale. Analysis was done in SPSS software, version 21 using descriptive and inferential statistics. The significance level was set at P<0.05. Results The mean score of lifelong learning was 1.84±0.37, which is below the average level. Among the dimensions of lifelong learning, the dimensions of professors and facilities had the highest and lowest scores, respectively. The results showed that the mean total score of lifelong learning and the scores of its dimensions including professors, assessment methods, and facilities were significantly higher in in male students than female students (P<0.05). Regarding the dimensions of lifelong learning, it was found that students with higher grade point average had significantly higher goals (r=0.246, P=0.038). Conclusion The lifelong learning skills of the JUMS students in overall and in its dimensions (except for the dimensions of professors and goals) are lower than the average level. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Lifelong learning, Medical students, Clinical course |
|
| نویسندگان مقاله |
شهرام شفا | Shahram Shafa Department of Orthopedics, Faculty of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran. گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
فاطمه سجادی | Fatemeh Sajadi Department of Medicine, Student Research Committee, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran. گروه پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
نوید کلانی | Navid Kalani Department of Anesthesiology, Research Center for Social Determinants of Health, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran. گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
لهراسب طاهری | Lohrasb Taheri Department of Surgery, Research Center for Social Determinants of Health, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran. گروه جراحی، مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران،
محمد صادق صنیع جهرمی | Mohammad Sadegh Sanie Jahromi Department of Anesthesiology, Research Center for Social Determinants of Health, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran. گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات مولفه های جتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-540-6&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|