راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۲۶-۲۳۷

عنوان فارسی دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به درس فیزیولوژی عملی در دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز: یک مطالعه توصیفی‌تحلیلی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه تجارب آزمایشگاهی، مؤلفه‌های پویا جهت توسعه مهارت‌های عملی در آموزش پزشکی هستند. تقویت توانایی عملی، ضامن پیشرفت شغلی آینده دانشجویان است و با‌توجه‌به اینکه رشته فیزیولوژی یکی از رشته مهم علوم پایه پزشکی است این مطالعه با هدف دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به درس فیزیولوژی عملی جهت بهبود کیفیت این واحد انجام شد. 
روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی‌تحلیلی است که در سال 1401 انجام شد. جامعه مورد‌نظر شامل دانشجویان پزشکی دانشکده پزشکی، ورودی سال 1399 بود که واحد فیزیولوژی عملی را با موفقیت گذراندند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات (اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه استاندارد محقق‌ساخته) بود. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته ها میانگین نمره فیزیولوژی عملی دانشجویان 2/32‌±16/98 بود. حداقل نمره درس فیزیولوژی عملی دانشجویان 10/5 و حداکثر نمره دانشجویان 20 بود. میانگین دیدگاه دانشجویان به تمام گزاره‌ها بیشتر از متوسط بود که نشان‌دهنده میزان رضایت نسبتاً مطلوب دانشجویان از فیزیولوژی عملی بود. همچنین یک رابطه معنی‌دار بین دیدگاه دانشجویان به فیزیولوژی عملی و نمره فیزیولوژی عملی وجود داشت ( 0/05>p).
نتیجه گیری دانشجویان پزشکی نظرات مثبتی نسبت به ارائه فیزیولوژی عملی داشتند و این درس توانسته است ارتباط بهتری بین مطالب فیزیولوژی پایه و بالینی برقرار کند. امید است بتوان با افزایش کیفیت ارائه این درس و افزایش انگیزه در دانشجویان پزشکی به یادگیری عمیق‌تر مطالب فیزیولوژی به دانشجویان کمک کرد. به نظر می‌رسد کاربردی بودن مطالب تدریس‌شده، استفاده از نکات بالینی و نمونه‌های بیماری‎های شایع یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش علاقه دانشجویان به این درس باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، آموزش، ارزشیابی

عنوان انگلیسی Perceptions of Medical Students About Practical Physiology Course in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background Laboratory experiences are needed to develop practical skills in medical education. Strengthening practical skills is important for the future career development in medical students. This study aims to survey the perceptions of medical students about practical physiology course in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS), Iran.
Methods This descriptive-analytical study was conducted in 2022. Participants were 177 medical students from the Faculty of Medicine at the AJUMS. Data collection tools included a demographic form and a researcher-made questionnaire. SPSS software, version 22 was used for data analysis.
Results The student’s grade point average (GPA) for the practical physiology course was 16.98 ±2.32, ranging from 10.5 to 20. The mean total score of the questionnaire was 66.44 out of 95, which is higher than the average, indicating a favorable perception of the practical physiology course. There was a significant relationship between students’ perceptions and practical physiology GPA (P<0.05).
Conclusion Medical students of AJUMS have positive perceptions of practical physiology course presentation in the university. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students, Education, Evaluation

نویسندگان مقاله عماد جامعی فر | Emad Jameifar
Department of Physiology, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

نگین امینی | Negin Amini
Department of Physiology, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

مهین دیانت | Mahin Dianat
Department of Physiology, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

عبدالحسین شکورنیا | Abdolhossein Shakurnia
Department of Immunology, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

محمد دیانت | Mohammad Dianat
Master of Science in Computer Engineering, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-552-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات