|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۳۸-۲۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر مورد در آموزش نسخهنویسی رادیولوژی در کارآموزان پزشکی: یک مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد از مداخله |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه دانشجویان پزشکی در رادیولوژی آموزش کافی نمیبینند و این منجر به درخواستهای غیرضروری در آینده و مخاطرات سلامتی و مالی ناشی از آن خواهد شد. مطالعه کنونی با هدف تعیین تأثیر یادگیری مبتنی بر مورد در نسخهنویسی رادیولوژی بهصورت مستقل بر ارتقای این مهارت در دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی انجام شد. روش ها این مطالعه بهصورت مداخله نیمهتجربی در سالهای تحصیلی 1400 تا 1402 در دانشگاه علومپزشکی مشهد و در میان کارآموزان بخش رادیولوژی انجام شد. تمامی کارآموزان این بازه (گروه کنترل، دانشجویان کارآموز 3 دوره اول و گروه آزمایش،کارآموزان 3 دوره بعدی) نمونه مطالعه را تشکیل دادند. مداخله توسط برگزاری 2 کلاس نسخهنویسی براساس شیوه یادگیری مبتنی بر مورد با تدریس اساتید رادیولوژی در طول دوره رادیولوژی و اخذ پیشآزمون و پسآزمون ابتدا و انتهای هر دوره جهت سنجش دانش نسخهنویسی دانشجویان انجام پذیرفت. در گروههای آزمایش، پرسشنامه رضایتسنجی نیز اخذ شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. برای مقایسه نمرات از آزمون تی دانشجویی، برای متغیرهای کمی از آزمون تی مستقل و برای مقایسه متغیرهای کیفی در 2 گروه از آزمون کایدو یا فیشر استفاده شد. سطح معناداری در تمامی آزمونها کمتر و مساوی 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها نتایج حاصل از تکمیل فرم رضایتسنجی، نشاندهنده نمره بیشتر از حد متوسط و رضایت از برگزاری کلاسها بود. نمره پیشآزمون در گروه کنترل برابر 2/36±9/40 و در گروه آزمایش 2/43±9/74 بود. نمره پسآزمون نیز در گروه کنترل برابر 2/32±10/39 و در گروه آزمایش برابر 2/4±11/34 بود. 2 گروه در نمره پسآزمون اختلاف معناداری داشتند (047/P=0). به دلیل اختلاف معنادار 2 گروه در برخی متغیرهای زمینهای، پس از تعدیل متغیر سن و تعداد بخشهای گذراندهشده، پس از استفاده از مدل رگرسیون خطی، ضریب رگرسیونی گروه معنیدار نبود. نتیجه گیری برگزاری کلاس آموزش نسخهنویسی برپایه شیوه یادگیری مبتنی بر مورد میتواند با افزایش رضایت کارآموزان از دوره کارآموزی رادیولوژی همراه باشد. پیشنهاد میشود مطالعات بعدی با حجم نمونه بیشتر و با در نظر گرفتن مشوقهایی برای جلوگیری از ریزش دانشجویان انجام شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رادیولوژی، آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی، آموزش مبتنی بر مورد |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Case-based Learning Method on Medical Imaging Prescription Skills of Radiology Interns: A Quasi-experimental Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background Medical students in radiology often do not get enough training which can lead to errors and financial costs. The current study aims to determine the effect of case-based learning (CBL) method on the improvement of imaging prescription skills of radiology interns. Methods This quasi-experimental study was conducted on 126 medical students at Mashhad University of Medical Sciences in 2021-2023 who were interns in the radiology departments of Imam Reza and Qaem hospitals in Mashhad, Iran. They were put in two groups of intervention (n=58) and control (n=44). The intervention group participated in two imaging prescription writing classes taught by radiology professors based on the CBL method during the radiology course. The students’ knowledge of prescription writing was examined in both groups before and after intervention. The intervention group also completed a satisfaction questionnaire. SPSS v.26 software was used to analyze the data. Student’s t-test was used to compare scores. independent t-test was used for quantitative variables, and chi-square or Fisher’s test was used to compare qualitative variables in two groups. The significance level was set at 0.05. Results The pre-test score of prescription writing knowledge was 9.40±2.36 in the control group and 9.74±2.43 in the intervention group. The post-test score was 10.39±2.32 in the control group and 11.34±2.4 in the intervention group. The groups were significantly different in the post-test score (P=0.047). The satisfaction score was higher than average, indicating the satisfaction of the intervention group with the classes. Conclusion Teaching based on the CBL method can increase radiology interns’ imaging prescription writing knowledge. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Radiology, Medical Education, Medical Students, Case Based Learning |
|
نویسندگان مقاله |
مسعود مهدوی راشد | Masoud Mahdavi Rashed Department of Radiology, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. گروه رادیولوژی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
فرزانه خروشی | Farzaneh Khoroushi Department of Radiology, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. گروه رادیولوژی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
مجید خادم رضائیان | Majid Khadem Rezaiyan Department of Comunity Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. گروه پزشکی اجتماعی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
امیر عارفی ایوری | Amir Arefi Eivari Department of Radiology, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. گروه رادیولوژی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-555-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|