|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۶۰-۲۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش کیفیت زندگی دانشگاهی در خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علومپزشکی گناباد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه دانشجویان پرستاری متخصصین اثرگذار بر ارتقای سلامت جامعه هستند. ازاینرو توجه به کیفیت زندگی دانشگاهی جهت ارتقای سطح خودکارآمدی دانشجویان نقش مهمی در برنامهریزی آموزشی و دانشگاهی دارد. برایناساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت زندگی در خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علومپزشکی گناباد در سال 1403 انجام شد. روش ها این مطالعه توصیفیمقطعی در سال 1403 بر روی 217 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علومپزشکی گناباد انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل 2 پرسشنامه کیفیت زندگی دانشگاهی مهدی و خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن بود. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار spss نسخه 20 و با استفاده از آمارهای توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آزمونهای آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها بین کیفیت زندگی دانشگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در بررسی آزمون پیرسون رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (0/884=p). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد 0/24 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان توسط ابعاد کیفیت زندگی دانشگاهی، شامل کیفیت تدریس و استاد (0/01=p)، محیط کلاس (0/028=p)، تنوع فرهنگی دانشگاه و دانشکده (0/023=p)، امکانات درمانی (0/025=p)، امکانات بهداشت و محیط (0/041=p)، خدمات ورزشی و رفاهی( 0/019=p) و کتابخانه دانشگاه و دانشکده (0/045=p) تبیین میشود. نتیجه گیری این مطالعه نشان داد کیفیت زندگی دانشگاهی پیشبینیکننده معنادار خودکارآمدی تحصیلی است، بنابراین پیشنهاد میشود جهت تقویت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری در برنامهریزیهای دانشگاه به کیفیت زندگی دانشجویان توجه ویژه شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی، کیفیت زندگی دانشگاهی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان، پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of the Quality of College Life in Predicting the Academic Self-efficacy of Nursing Students in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background It is important to pay attention to the quality of college life to improve the self-efficacy of students. The present study aims to investigate the role of the quality of college life in predicting the academic self-efficacy of nursing students in Iran. Methods This descriptive cross-sectional study was conducted in 2024 on 217 nursing students of Gonabad University of Medical Sciences. The data collection tools included Mahdi’s quality of college life scale in Persian and Owen and Froman’s College Academic Self-Efficacy Scale. Data analysis was done in SPSS software, version 20 using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson’s correlation test and multiple regression analysis). Results There was a significant and positive relationship between the quality of college life and academic self-efficacy (r=0.884, P<0.01). The results of multiple regression analysis showed that 24% of the variance in students’ academic self-efficacy was explained by the dimensions of the quality of college life: Professors’ teaching quality (P=0.01), classroom environment (P=0.028), cultural diversity in the university (P=0.023), medical facilities (P=0.025), sanitation status and environment of the university (P=0.041), recreational/sports/welfare services of the university (P=0.019) and the conditions of university library (P=0.045) Conclusion The quality of college life is a significant predictor of academic self-efficacy in nursing students. Therefore, it is recommended to pay special attention to the quality of college life in these students to strengthen their academic self-efficacy. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Self-efficacy, Quality of college life, Academic Success, Students, Nursing |
|
نویسندگان مقاله |
اسما ابراهیمیان | asma ebrahimian Department of Management, Faculty of Humanities, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
علی اکبر عجم | Ali Akbar Ajam Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran. گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
صدیقه داوری | sedigheh davari Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran. گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-575-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|