راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۷۲-۲۸۳

عنوان فارسی ارزیابی تأثیر آموزش با پمفلت و پوسترهای آموزشی در افزایش میزان آگاهی دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی از علائم سکته حاد مغزی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه سکته مغزی مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری نورولوژیک است که پس از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها سومین علت مرگ‌‏ومیر در افراد مسن است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تأثیر آموزش با پمفلت و پوسترهای آموزشی در افزایش میزان آگاهی دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی از علائم سکته حاد مغزی است.
روش ها در این مطالعه نیمه‌تجربی قبل و بعد از مداخله 120 شرکت‌کننده به روش نمونه‌گیری تصادفی در 3 دانشکده انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به گروه‌های کنترل (بدون آموزش خاصی در‌زمینه سکته مغزی)، پمفلت و پوستر تقسیم شدند. ارزیابی‌های قبل و بعد از مداخله (3 هفته بعد از آموزش) از آگاهی و عملکرد با استفاده از پرسش‌نامه روا و پایا‌شده انجام شد. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 21 و آمارهای توصیفی و آزمون‌های آماری استنباطی انجام شد.
یافته ها هر دو گروه پمفلت و پوستر بر‌خلاف گروه کنترل بهبود قابل‌توجهی را در نمرات آگاهی و عملکرد بین ارزیابی‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان دادند (0/05>‌P)، اما پس از آزمون، تفاوت معنی‌داری بین این دو گروه وجود نداشت. با‌این‌حال هر دو گروه پمفلت و پوستر به‌صورت معنی‌داری نمرات دانش بالاتری از گروه کنترل در ارزیابی‌های پس‌آزمون داشتند (0/05>‌P).
نتیجه گیری نتایج این مطالعه اثربخشی پمفلت‌ها و پوستر‌های آموزشی را در افزایش دانش و نمرات عملکرد شرکت‌کنندگان نشان می‌دهد. اگرچه هر دو آموزش حضوری و مداخلات جزوه به بهبود منجر شدند، تفاوتی میان تأثیرگذاری آموزشی آن‌ها دیده نشد. این نتایج نشان می‌دهد پمفلت و پوستر‌های آموزشی می‌توانند ابزار ارزشمندی برای افزایش دانش باشند و تحقیقات بیشتر می‌تواند راه‌هایی را برای بهینه‌سازی اثربخشی چنین مداخلاتی کشف کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پوستر آموزشی، سکته حاد مغزی، پمفلت

عنوان انگلیسی Effectiveness of Education With Pamphlets and Posters on Increasing the Knowledge and Practice of Iranian Non-medical Students Regarding Cerebrovascular Accidents
چکیده انگلیسی مقاله
Background Cerebrovascular accident (CVA) or stroke is one of the most important and common neurological diseases. It is is the third cause of death in older adults after heart diseases and cancers. This study aims to evaluate the effect of education by using pamphlets and posters in increasing the knowledge and practice of Iranian non-medical students regarding the CVAs.
Methods In this quasi-experimental study with a pretest/posttest design, 120 students were selected by stratified random sampling method from three non-medical faculties in Iran. Participants were divided into three groups of control (n=40), pamphlets (n=40) and posters (n=40). Their knowledge and practice were assessed using a valid and reliable questionnaire before and after three weeks after the intervention. Data analysis was done in SPSS software, version 21 using descriptive statistics and inferential statistics.
Results Both pamphlet and poster groups showed a significant improvement in knowledge and performance scores after educational intervention compared to the control group (P<0.05). There was no significant difference between these two intervention groups. 
Conclusion Educational pamphlets and posters can increase the knowledge and practice of non-medical students regarding the CVAs. There is no difference between their effectiveness. Educational pamphlets and posters can be used in non-medical faculties in Iran for increasing the CVA knowledge and practice of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Poster, Acute Stroke, Pamphlet

نویسندگان مقاله مریم محمدی | Maryam Mohammadi
Emergency Medicine Specialist, Mehrgan Hospital, Kerman, Iran.
متخصص طب اورژانس، بیمارستان مهرگان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

حمید رضا ریحانی | Hamid Reza Reihani
Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

سید رضا حبیب زاده | Seyed Reza Habibzadeh
Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مجید خادم رضاییان | Majid Khadem Rezaiyan
Department of Community Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

منصوره فتاحی | Mansoureh Fatahi
Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

سید رضا احمدی کوپایی | Reza Ahamdi Koupaei
Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

شادی روغنی | Shadi Roghani
Student Research Committee, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مهدی فروغیان | Mahdi Foroughian
Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-577-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات