آرشیو توانبخشی، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شیوع اختلالات عضلانی-اسکلتی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آنها در بین معلمان زن در شهر دمشق
چکیده فارسی مقاله
هدف: اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از شایع ترین و مهم ترین مشکلات بهداشت حرفه ای بویژه در جمعیت شاغل است که تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته و بار اقتصادی زیادی را به افراد تحمیل می کند. در این میان، معلمان مدرسه و بویژه، زنان، یک گروه شغلی را نشان می دهند که اختلالات اسکلتی عضلانی در آنها  شیوع بالایی دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع اختلالات عضلانی-اسکلتی و عوامل ریسک فاکتور مرتبط با ایجاد آن ها، در بین معلمان زن در شهر دمشق می باشد.
روش بررسی: در این مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی- مقطعی، 368 نفر از معلمان زن در شهر دمشق به روش نمونه­گیری خوشه ای وارد مطالعه شدند. برای بررسی شیوع اختلالات اسکلتی در آنها و عوامل ریسک فاکتور مرتبط با ایجاد آنها، با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرفیک و کمی و پرسشنامه عضلانی-اسکلتی نوردیک (Nordic musculoskeletal questionnaire)، با آنها مصاحبه شد. جهت تحلیل داده¬ها از نرم افزارSPSS ورژن 27 و از آزمون های آماری توصیفی برای بررسی شیوع و تحلیلی (تی مستقل و رگرسیون) برای بررسی عوامل ریسک فاکتور کمی پیش بینی کننده ایجاد ضایعات عضلانی-اسکلتی استفاده شد. سطح معنی داری مطالعه 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها: با توجه به نتایج این مطالعه، بیش‌ترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی  در میان زنان معلم مدرسه، در طی 12 ماه گذشته به ترتیب در نواحی کمر (85.7%) و سپس به ترتیب در گردن (70%)، شانه (62.4%) و مچ دست (60.2%)  بود. هم‌چنین نتیجه مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که بطورکلی، شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی وابسته به سن، شاخص توده بدنی، سابقه کاری، تعداد ساعات کاری و مدت ایستادن و نشستن در طی روز است (0/05>p) ، به طوری­که با افزایش سن، افزایش شاخص توده بدنی، بیشتر شدن سابقه کاری، طولانی تر شدن ساعات کاری و بیشتر شدن زمان ایستادن و نشستن، شانس ابتلا به این اختلالات بیشتر می شود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، با توجه به شیوع بالای اختلالات عضلانی-اسکلتی در معلمان که تربیت کننده آینده سازان جامعه هستند، پیشنهاد می­شود که برای پیشگیری از این مشکلات با توجه به عوامل ریسک فاکتور و همچنین درمان به موقع آنها، آموزش های پیشگیرانه مرتبط و مناسب ، مداخلات ارگونومیک و درمانی برای کلیه معلمان بویژه در سنین و سابقه بالاتر،  صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معلمان، اسکلتی، عضلانی، پرسش­نامه عضلانی-اسکلتی نوردیک، کمردرد

عنوان انگلیسی Prevalence of Musculoskeletal Disorders and Related Risk Factors among Female School Teachers in the Damascus City
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Musculoskeletal disorders are one of the most common and important health problems, especially among the working population, which significantly impacts quality of life and imposes a heavy economic burden on individuals. Among them, school teachers, especially women, are a group that has a high prevalence of musculoskeletal disorders. The aim of this study is to investigate the prevalence of musculoskeletal disorders and the related risk factors among female teachers in the city of Damascus.
Method: In this descriptive-cross-sectional epidemiological study, 368 female teachers in Damascus were included using cluster sampling. To assess the prevalence of musculoskeletal disorders and the risk factors associated with them, demographic and quantitative information questionnaires and the Nordic Musculoskeletal Questionnaire were used. Data analysis was conducted using SPSS version 27 software, with descriptive statistical tests for prevalence and analytical tests (independent t-test and regression) for predicting quantitative risk factors for musculoskeletal injuries. A significance level of 0.05 was considered.
Findings: According to the results of this study, the highest prevalence of musculoskeletal disorders among female school teachers in the past 12 months was in the lower back (85.7%), followed by the neck (70%), shoulders (62.4%), and wrists (60.2%). The logistic regression model also showed that overall, the prevalence of musculoskeletal disorders is associated with age, body mass index, work experience, number of working hours, and duration of standing and sitting during the day (p<0.05), meaning that with increasing age, body mass index, work experience, longer working hours, and more time spent standing and sitting, the likelihood of developing these disorders increases.
Conclusion: Based on the results of this study and the high prevalence of musculoskeletal disorders among teachers, who are the educators of future generations, it is recommended that preventive education related to risk factors, as well as timely treatment interventions, ergonomic interventions, and appropriate treatment for all teachers, especially those in older age groups and with more experience, be implemented to prevent and manage these issues.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله School Teachers, Muscle, Skeletal, Nordic, Questionnaire, Low Back Pain

نویسندگان مقاله حسین الخضر | Houseen Al Khoder
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

سمیه محمدی | Somayeh Mohamadi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

ایرج عبدالهی | Iraj Abdollahi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

نورالدین کریمی | Norodin Karimi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

سمانه حسین زاده | Samaneh Hossein Zaadeh
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3766-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیوتراپی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات