|
|
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
تأثیر برنامه والد-کودک فرانک بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم شنوا و ناشنوا |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: مواجهه با کم شنوایی کودک می تواند به رابطه بین مادر ـ کودک و بهزیستی روانشناختی مادران آسیب بزند و مداخلات زودهنگام کودکان با کم شنوایی می بایست به این آسیب احتمالی مادران نیز بپردازند. برنامه والد ـ کودک فرانک برگرفته از برنامه والد ـ کودک مامان غازه است و برای رشد گفتار و زبان کودکان و بهزیستی روانشناختی مادران استفاده می شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه والد ـ کودک فرانک بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم شنوا و ناشنوای زیر6 سال انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودکان کم شنوا و ناشنوا بودند که از دو مرکز خانواده و کودک کم شنوا در دو شهر از استان بوشهر خدمات دریافت کردند. شرکت کننده ها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرارگرفتند. پنجاه و سه مادر دارای کودک کم شنوا و ناشنوا (27 نفر در گروه مداخله و 26 نفر در گروه کنترل) در این مطالعه شرکت کردند. گروه مداخله 30 جلسه یک ساعته در هر هفته در برنامه والد ـ کودک فرانک شرکت کردند. گروه کنترل مراقبت ها و برنامه های معمول را دریافت کردند. برای سنجش بهزیستی روانشناختی و ابعاد آن در دو گروه از نسخه فارسی ابزار مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمره بهزیستی روانشناختی بین مادران دو گروه مداخله و کنترل وجود داشت (0/001P=). همچنین مادران گروه مداخله در شش بعد بهزیستی روانشناختی؛ پذیرش خود، روابط مثبت با مادران دیگر، خودمختاری، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و رشد فردی (0/001P= در همه موارد) در پس آزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشتند. براساس ضریب مجذور اتا، 54 درصد از تغییرات بین نمرات مادران دو گروه مربوط به مداخله صورت گرفته می باشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، اثر مثبت برنامه والد ـ کودک فرانک را بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم شنوا و ناشنوا نشان داد. با توجه به اندازه اثر قابل توجه (54 درصدی) حاصل از برنامه فرانک و سهولت اجرای آن بنظر می رسد بتوان از آن در کنار مداخلات توانبخشی زودهنگام کودکان کم شنوا و ناشنوا برای تأمین بهزیستی روانشناختی مادر و بهبود روابط مادر ـ کودک استفاده شود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
بهزیستی روانشناختی، والد ـ کودک، ناشنوا، کم شنوا، مداخله زودهنگام |
|
| عنوان انگلیسی |
The Effects of the Faranak Parent-Child Mother Goose Program on the Psychological Well-Being in Mothers of Deaf and Hard of Hearing Children |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Objective. Encountering Hearing loss (HL) in a child may have detrimental effects on the mother-child relationship as well as the psychological well-being (PWB) of mothers. Early interventions for children with HL should also take into account the potential harms to mothers. Faranak Parent-Child Mother Goose Program (P-CMGP) which is derived from P-CMGP, is used for the speech and language development of children and the PWB of mothers. This study was performed to assess the effects of Faranak P-CMGP on the PWB in mothers of children who are deaf and hard of hearing (DHH) under 6 years old. Material & Methods. In this quasi-experimental design study with pre-test, post-test and follow-up, subjects were recruited from two family and DHH child centers in two cities of Bushehr Province, Iran. They were selected through a convenience sampling method and divided randomly into two groups, an intervention and a control group. Overall, 53 mothers of children who are DHH (27 in the intervention group and 26 in the control group) were included in this study. The intervention group participated in 30 weekly session (one-hour duration) of Faranak P-CMGP. The control group received their routine care. The Persian version of the Ryff PWB Scale was used to measure six aspects of well-being. Results. Statistically significant differences were found in the mean score of PWB between the mothers of the intervention and control groups (P=0.001). The intervention led to a significant improvement in the PWB of mothers of DHH children as well as in six well-being dimensions: self-acceptance, a positive relation with other mothers, autonomy, environmental mastery, purpose in life and personal growth (P=0.001 in all instances) in post-test and follow-up. Conclusion. The results demonstrated statistically significant and positive effect of the Faranak P-CMGP on the PWB of mothers of DHH children. Considering the remarkable effect size (54%) obtained from Faranak P-CMGP and easy application, it seems that it can be utilized to promote the PWB of mothers and enhance mother-child relationships alongside with early intervention rehabilitation programs for children with HL. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Psychological Well-Being, Parent-Child, Deaf, Hard of Hearing, Early intervention |
|
| نویسندگان مقاله |
طاهره سلیمانیه نائینی | Tahereh Soleimanieh-Naeini Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
حکیمه صادقی خواه | Hakimeh Sadeghikhah Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
سمیه سادات ساداتی فیروزآبادی | Somayeh Sadat Sadati Firoozabadi Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
گیتا موللی | Guita Movallali Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3856-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|