مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۲-۱۶۳

عنوان فارسی نقش میانجی دانش و نگرش در رابطه خودکارآمدی و ارائه پرستاری مبتنی بر شواهد
چکیده فارسی مقاله
هدف پرستاری مبتنی بر شواهد، روشی مفید برای مراقبت‌های بالینی است که ارتقای کیفیت درمان را به دنبال دارد. خودکارآمدی پرستاران یکی از عوامل مهم در بهبود مراقبت مبتنی بر شواهد است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی دانش و نگرش در رابطه خودکارآمدی و ارائه پرستاری مبتنی بر شواهد بود.
روش ها این پژوهش، توصیفی بود و به‌صورت مقطعی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، پرستاران شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در سال 1402 بودند. 250 نفر از این پرستاران با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد‌استفاده پرسش‌نامه بود. برای آزمون فرضیه‌ها از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 27 و AMOS نسخه 24 استفاده شد.
یافته ها خودکارآمدی تأثیر مستقیمی بر ارائه پرستاری مبتنی بر شواهد داشت (0/308=β). خودکارآمدی به واسطه دانشِ پرستاری مبتنی بر شواهد و نگرش نسبت به پرستاری مبتنی بر شواهد، تأثیر غیر‌مستقیمی بر ارائه پرستاری مبتنی بر شواهد داشت (0/013=β). مدل طراحی‌شده نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود (x2/df=1/131 و  GFI=0/988 و CFI=0/993 و IFI=0/994 و TLI=0/988 و RMSEA=0/023).
نتیجه گیری با‌توجه‌به نقش مهم خودکارآمدی در پرستاری مبتنی بر شواهد، نیاز است دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی در بدو استخدام پرستاران به سطح خودکارآمدی پرستاران توجه کنند. همچنین در نظر گرفتن راهکارهایی همچون برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی جهت ارتقای خودکارآمدی پرستاران و افزایش دانش و نگرش و ارائه خدمات پرستاری مبتنی بر شواهد در بین پرستاران باید در دستور کار قرار گیرد. علاوه‌بر‌این، اتخاذ راهکارهایی جهت ایجاد انگیزه و تشویق پرستاران به پرستاری مبتنی بر شواهد نیز می‌تواند مفید واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی، پرستاری مبتنی بر شواهد، دانش، نگرش، پرستاران

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Knowledge and Attitude in the Relationship Between Self-efficacy and Evidence-based Nursing Practice
چکیده انگلیسی مقاله
Objective Evidence-based nursing (EBN) is a useful approach for clinical care and improving the quality of treatment. One of the factors that plays an important role in improving the EBN of nurses is self-efficacy. This study aims to investigate the mediating role of knowledge and attitude in the relationship between self-efficacy and EBN practice.
Methods This is a descriptive and cross-sectional study. Participants were 250 nurses employed in hospitals affiliated to Mashhad University of Medical Sciences, Iran in 2023. They were selected by multi-stage cluster sampling method. The data collection tool was a five-part questionnaire, including a sociodemographic part, general self-efficacy scale, and knowledge, attitude and practice scales. Data analysis was done using descriptive statistics, Pearson correlation test and path analysis in SPSS software, version 27 and AMOS software, version 24. 
Results Self-efficacy had a direct effect on the EBN practice (β=0.308). It also had an indirect effect on the EBN practice through knowledge of EBN and attitude toward EBN (β=0.013). The designed model had a good fit to the data (χ2/df=1.131, GFI=0.988, CFI=0.993, IFI=0.994, TLI=0.988, RMSEA=0.023).
Conclusion Considering the important role of self-efficacy in EBN, it is recommended that medical universities and medical centers pay special attention to the nurses’ self-efficacy. Improving their self-efficacy, EBN knowledge, and attitude towards EBN by holding workshops or training courses should be a priority in medical centers. Adopting strategies to motivate and encourage nurses to use EBN can also be useful. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-efficacy, Evidence-based nursing (EBN), Knowledge, Attitude, Nurses

نویسندگان مقاله معصومه تجعفری | Masoumeh Tajafari
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

نسرین فنودی | Nasrin Fanoodi
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

فرهاد تتهای رشوانلو | Farhad Tanhaye Reshvanloo
Department of Psychology, Shandiz Institute of Higher Education, Mashhad, Iran.
گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی شاندیز، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-93-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات