، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی بر بازداری پاسخ کودکان ۵-۶ سال
چکیده فارسی مقاله چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بازداری پاسخ کودکان پیش دبستان انجام شد.
روش کار: پژوهش بصورت آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره ی پیگیری دو ماهه بود. جامعه پژوهش شامل نوآموزانی است که در سال 1401-1402 در مقطع پیش دبستان ثبت نام کردند. از میان این مراکز، دو مرکز بصورت تصادفی بعنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. تعداد 38 نفر نیز بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. والدین نوآموزان هر دو گروه پیش از انجام مداخله آزمایشی به سیاهه رفتاری کارکردهای اجرایی ( بریف ) در ارتباط با فرزندشان پاسخ دادند. گروه آزمایش 20 جلسه تحت آموزش های مرتبط با بازداری پاسخ قرار گرفتند. پس از اتمام مداخله آزمایشی، والدین  هر دو گروه آزمایش و کنترل به سیاهه رفتاری پاسخ دادند. دو ماه از اتمام آموزش، آزمون پیگیری بر روی هر دو گروه اجرا گردید. در نهایت داده ها  از روش تحلیل واریانس آمیخته با در نظر گرفتن پیش فرض های مربوطه از طریق نرم افزار spss   مورد بررسی قرار گرفتند.  
یافته ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی کارکردهای اجرایی علاوه بر آنکه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است، توانسته است در بهبود بازداری پاسخ کودکان موثر واقع شود.
نتیجه گیری: ارائه آموزش های کارکردهای اجرایی مبتنی بر شناخت احساسات و تکنیک مرتبط با بازداری پاسخ در سنین پیش از دبستان می تواند نقش موثری در بازداری پاسخ نوآموزان ایفا کند.

واژه های کلیدی: بازداری پاسخ، کارکردهای اجرایی، کودکان پیش دبستان.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، بازداری پاسخ، کارکردهای اجرایی، کودکان پیش دبستان.

عنوان انگلیسی The Efficacy of Executive Functions Educational Package on Inhibitory Control in Pre-school Children of the age of 5-6 Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:
 This research aimed to develop an educational package on executive functions and investigate its effectiveness on inhibitory control in preschoolers.

Methods: The study conducted a pretest-posttest experimental design with a control group and a two-month follow-up period. The research population comprised preschoolers enrolled in the 2022-2023 academic year. Among these centers, two centers were randomly selected as experimental and control groups. Among the participants, 38 preschoolers were randomly assigned to experimental and control groups. Prior to the experiment, parents in both groups responded to a questionnaire (Brief) related to their child's executive function behavioral profile. The experimental group underwent 20 sessions of training focused on inhibitory control. After the experiment, both groups' parents again responded to the behavioral questionnaire. A follow-up assessment was conducted for both groups two months post-training using mixed variance analysis through SPSS analysis software, considering initial assumptions.

Results: The results indicated that the executive functions educational package not only demonstrated adequate validity and reliability but also significantly enhanced inhibitory control in children.

Conclusion: Providing executive function-based training focusing on emotional recognition and relevant techniques for inhibitory control during pre-school ages can play an influential role in enhancing inhibitory responses among preschoolers.

Keywords: Inhibitory control, executive functions, pre-school children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Inhibitory control, executive functions, pre-school children

نویسندگان مقاله سحر شریعتی | Sahar Shariati
Islamic Azad University, Faculty of Science and Research, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

علیرضا کیامنش | Alireza Kiamanesh
Kharazmi, University
دانشگاه خوارزمی

ولی الله فرزاد | Valiallah Farzad
Kharazmi, University
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1819-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات