راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی وضعیت راند بالینی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: آموزش بالینی از مقاطع حساس آموزش پزشکی می‌باشد که‌در شکل‌دهی توانمندی‌های حرفه‌ای فراگیران نقش عمده‌ای دارد و فرصتی برای بکارگیری دانش نظری دانشجویان به‌صورت عملی فراهم می‌کند. راندبالینی به‌عنوان بارزترین نوع آموزش بالینی است که‌به‌موازات فرآیندهای تشخیصی، درمان و مراقبت از بیمار در بخش های بیمارستان های آموزشی انجام می‌گیرد. این مطالعه‌با هدف ارزشیابی وضعیت راندبالینی در بیمارستان شهید بهشتی‌کاشان انجام شد.
روش ها: این پژوهش به‌صورت توصیفی‌تحلیلی در سال 1398، در دو مرحله‌انجام شد. ابتدا بر اساس استانداردهای آموزش بالینی تدوین شده‌توسط وزارت بهداشت، پرسشنامه‌راندبالینی با مقیاس لیکرت 5 درجه، تدوین شد. روایی صوری و محتوا و پایایی پرسشنامه‌تایید گردید.(955/0r=) در مرحله‌بعدی با استفاده‌از این ابزار، وضعیت راندبالینی از دیدگاه‌اساتید، پزشکان ، دستیاران، کارورزان وکارآموزان یک بیمارستان آموزشی در گروههای آموزشی مختلف، ارزشیابی شد. داده­ها با استفاده‌از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون­ تی) تحلیل شدند.(05/0P≤)
یافته‌ها: شرکت کنندگان شامل ۳۰۲ نفر بودند. ‌وضعیت راند بالینی از دیدگاه‌آنها بالاتر از حد متوسط قرار داشت. پاسخ­های مشارکت‌کنندگان به‌وضعیت آموزشی راند بالینی بر گزینه­های بسیار مطلوب و مطلوب متمرکز بود. میانگین وضعیت راند بالینی از دیدگاه‌گروه­های داخلی، اطفال، زنان، عفونی و روانپزشکی، به‌طور معناداری بالاتر از حد متوسط قرار داشت. (001/0p<)
نتیجه‌گیری: وضعیت راند بالینی در مجموع، مطلوب گزارش شد. به‌نظر می‌رسد آگاهی اساتید از استانداردهای آموزشی در عرصه‌راند بالینی در ارتقای کیفیت آن و در نهایت بهبود صلاحیت بالینی فراگیران و ارائه‌خدمات درمانی، موثر است.
مقدمه و هدف: آموزش بالینی از مقاطع حساس آموزش پزشکی می‌باشد که‌در شکل‌دهی توانمندی‌های حرفه‌ای فراگیران نقش عمده‌ای دارد و فرصتی برای بکارگیری دانش نظری دانشجویان به‌صورت عملی فراهم می‌کند. راندبالینی به‌عنوان بارزترین نوع آموزش بالینی است که‌به‌موازات فرآیندهای تشخیصی، درمان و مراقبت از بیمار در بخش های بیمارستان های آموزشی انجام می‌گیرد. این مطالعه‌با هدف ارزشیابی وضعیت راندبالینی در بیمارستان شهید بهشتی‌کاشان انجام شد.
روش ها: این پژوهش به‌صورت توصیفی‌تحلیلی در سال 1398، در دو مرحله‌انجام شد. ابتدا بر اساس استانداردهای آموزش بالینی تدوین شده‌توسط وزارت بهداشت، پرسشنامه‌راندبالینی با مقیاس لیکرت 5 درجه، تدوین شد. روایی صوری و محتوا و پایایی پرسشنامه‌تایید گردید.(955/0r=) در مرحله‌بعدی با استفاده‌از این ابزار، وضعیت راندبالینی از دیدگاه‌اساتید، پزشکان ، دستیاران، کارورزان وکارآموزان یک بیمارستان آموزشی در گروههای آموزشی مختلف، ارزشیابی شد. داده­ها با استفاده‌از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون­ تی) تحلیل شدند.(05/0P≤)
یافته‌ها: شرکت کنندگان شامل ۳۰۲ نفر بودند. ‌وضعیت راند بالینی از دیدگاه‌آنها بالاتر از حد متوسط قرار داشت. پاسخ­های مشارکت‌کنندگان به‌وضعیت آموزشی راند بالینی بر گزینه­ های بسیار مطلوب و مطلوب متمرکز بود. میانگین وضعیت راند بالینی از دیدگاه‌گروه­های داخلی، اطفال، زنان، عفونی و روانپزشکی، به‌طور معناداری بالاتر از حد متوسط قرار داشت. (001/0p<)
نتیجه‌گیری: وضعیت راند بالینی در مجموع، مطلوب گزارش شد. به‌نظر می‌رسد آگاهی اساتید از استانداردهای آموزشی در عرصه‌راند بالینی در ارتقای کیفیت آن و در نهایت بهبود صلاحیت بالینی فراگیران و ارائه‌خدمات درمانی، موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راند آموزشی، آموزش پزشکی، دانشجویان پزشکی، صلاحیت بالینی، آموزش مبتنی بر توانمندی

عنوان انگلیسی Evaluation of clinical round status based on clinical education standards
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education is one of the critical areas of medical education which plays a major role in shaping learners' professional competencies and provides an opportunity for students to apply their theoretical knowledge in a practical way. Clinical Rounds are the most prominent type of clinical education that is provided during the process of diagnosis, treatment, and patient care in educational hospital wards. The aim of this study was to evaluate the clinical round status in Kashan Shahid-Beheshti Hospital.
Methods: This descriptive-analytical study was conducted in two phases in 2019. Initially, a 5-point Likert scale questionnaire was developed based on clinical education standards developed by the Ministry of Health. Face and content validity and reliability of the questionnaire were confirmed (r = 0.955). In the next phase, using this tool, the clinical status of the faculty members, physicians, residents, interns and clerks in different educational departments was evaluated. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics(t-test) (P≤0.05).
Results: Participants consisted of 302 subjects who believed that the clinical round status was higher than normal level. They had mostly marked desirable / most desirable choices in the questionnaire. The mean score of clinical round status was significantly higher in the internal, pediatric, gynecological, infectious and psychiatric groups (P<0.001).
Conclusion: The clinical round status was reported to be favorable. It seems that awareness of the educational standards in clinical practice is effective in improving its quality and ultimately improving the learners’ clinical competency and providing health care services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching Rounds, Medical Education, Medical Students, Clinical Competence, Competency-Based Education

نویسندگان مقاله سعیده دریازاده | Saeideh Daryazadeh
Isfahan University of Medical Sciences
د ع پ اصفهان

مریم یاوری | maryam yavari
kashan u m s
د ع پ کاشان

محمدرضا شریف | mohamadreza sharif
kashan u m s
د ع پ کاشان

محمدجواد آزادچهر | mohamadjavad azadchehr
kashan u m s
د ع پ کاشان

مریم جعفری | maryam jafari
kashan u m s
د ع پ کاشان

زهره خادمیان | zohreh khademian
kashan u m s
د ع پ کاشان


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات