راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی کتابشناختی مطالعات آموزش مجازی پزشکی در ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: همانطور که چشم انداز آموزش پزشکی دستخوش دگرگونی های پویا می شود، درک روندها و الگوهای مشارکتی در بین محققان ضروری می شود. این تحقیق به بررسی مطالعات در حال تکامل آموزش الکترونیکی پزشکی، به طور خاص در انتشارات ایرانیان می پردازد.
روش کار: ما با استفاده از تجزیه و تحلیل کتابشناختی، انتشارات نویسندگان ایرانی را در زمینه یادگیری الکترونیکی پزشکی در نمایه Web of Science را بررسی کردیم. این مطالعه که در ژانویه 2024 انجام شد، از bibliometrix R برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرد.
نتایج: این تجزیه و تحلیل 270 مقاله از 135 منبع را پوشش داد که میانگین سنی مقاله 4.85 سال و 9.393 استناد در هر مقاله را نشان داد. مجموعه داده شامل 9689 مرجع و 533 کلمه کلیدی است. در بین 1033 نویسنده، هر مقاله به طور متوسط 4.61 نویسنده همکار داشت، بدون اینکه همکاری بین المللی گزارش شود. تهران، شیراز، مشهد و دانشگاه علوم پزشکی ایران بالاترین بازده علمی را به نمایش گذاشتند. شبکه های همکاری محدود نشان دهنده یک جامعه تحقیقاتی غیرمتمرکز است.
نتیجه گیری: این مطالعه کتاب‌سنجی یک تغییر موضوعی مهم پس از کووید-19 را شناسایی می‌کند و بر تأثیر همه‌گیری بر تحقیقات آموزش پزشکی تأکید می‌کند. همکاری بین نویسندگان ایرانی محدود است و شبکه نسبتا ضعیفی را نشان داد. فقدان همکاری بین المللی در مقالات منتشر شده بر نیاز به تقویت تلاش های تعاونی در سطح ملی و بین المللی تأکید می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتابشناختی، آموزش مجازی، پزشکی، ایران.

عنوان انگلیسی Bibliographic review of virtual medical education studies in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: As the landscape of medical education undergoes dynamic transformations, understanding the trends and patterns of collaboration among researchers becomes imperative. This study examines the evolving studies of electronic medical education, specifically in Iranian publications.
Materials and methods: Using bibliographic analysis, we reviewed the publications of Iranian authors in the field of medical e-learning in the Web of Science index from 2005 to 2024. This study, conducted in January 2024, used bibliometrix R for data analysis.
Results: This analysis covered 270 articles from 135 sources, which showed an average article age of 4.85 years and 9.393 citations per article. The dataset contains 9689 references and 533 keywords. Among the 1033 authors, each article had an average of 4.61 co-authors, with no international collaboration reported. Tehran, Shiraz, Mashhad and Iran University of Medical Sciences showed the highest scientific output. Limited collaboration networks represent a decentralized research community.
Conclusion: This bibliometric study identifies an important post-Covid-19 thematic shift and emphasizes the impact of the pandemic on medical education research. Cooperation between Iranian writers is limited and showed a relatively weak network. The lack of international collaboration in published articles emphasizes the need to strengthen cooperative efforts at the national and international levels. The findings provide valuable insights into the evolving research landscape and dynamics of collaboration in virtual medical education in Iran.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله bibliography, virtual education, medicine, Iran.

نویسندگان مقاله مهرداد ملک شعار | Mehrdad Malekshoar
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

بی بی منا رضوی | Bibi Bibi Mona Razavi
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

مهرداد صیادی نیا | Mehrdad Sayadinia
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

مجید وطن خواه | Majid Vatankhah
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

پوریا ادیبی | Pourya Adibi
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

طیبه زارعی | Tayyebeh Zarei
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-546-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات