|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
دکتری پرستاری بالینی با گرایش مراقبت اولیه کودکان در چهار دانشکده پرستاری برتر جهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: جهت راه اندازی و تضمین کیفیت برنامههای آموزشی دکترای پرستاری بالینی در ایران، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری پرستاری بالینی با گرایش کودکان در چهار دانشکده پرستاری برتر جهان انجام شده است. روش کار: این مطالعه توصیفی تطبیقی بر اساس مدل معتبر بردی (Bereday) ، در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه در سال 1402انجام شد. در این مطالعه برنامه آموزشی دکترای بالینی کودکان دانشکده های جان هاپکینز،کلمبیا،راش و واشینگتون به تفکیک تعریف و تاریخچه دوره، ارزش ها، رسالت، چشم انداز، اهداف و مشخصات دوره تنظیم گردیده است. یافته ها: هـر 4 برنامه درسـی علـی رغـم شـباهت در محتـوی برخـی دروس، اسـتراتژی هـای آموزشــی و نقــش هــای تعیین شــده بــرای دانش آموختــگان، تفـاوت هایـی در شـرایط پذیـرش دانشـجو و سـاختار کلـی دوره را دارا هسـتند. تمامی برنامه ی درسی مبتنی بر دانش پایه پرستاری و علوم پایه فیزیولوژی، فارماکولوژی، عملکرد مبتنی بر شواهد، حل مشکلات پیچیده بالین و ارتقاء کیفیت سلامت کودکان ، توجه به تفاوتهای فرهنگی، تاثیر سیاست و اقتصاد بر توسعه حرفه های پرستار، هر چهار دانشگاه بر توانمند سازی دانش آموختگان به عنوان رهبران حرفه ای و شجاعت رهبری در حوزه های مختلف تاکید دارند. نتیجه گیری: دکترای پرستاری بالینی کودکان در چهار دانشکده جامع و مثمر ثمر است همچنین به چالشهای سلامت کودکان، بهویژه چالشهای کودکان آسیبپذیر پرداخته است. با بهره گیری از این برنامههای موفق در رشته دکتری پرستاری بالینی میتوان جهت پایهگذاری مناسب برای تسهیل راه اندازی برنامههای دکتری پرستاری بالینی در ایران کمک گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مطالعه توصیفی - تطبیقی، مدل بردی، دکتری پرستاری بالینی، کودکان ، دانشگاه جان هاپکینز |
|
عنوان انگلیسی |
Doctorate in clinical nursing with primary care of children in four top nursing schools in the world |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: In order to launch and ensure the quality of clinical nursing doctorate educational programs in Iran, this study was conducted with the aim of comparing the educational system of the clinical nursing doctorate course with children's orientation in four top nursing schools in the world. Methodology: This comparative descriptive study was conducted in 4 stages of description, interpretation, comparison and comparison based on the authentic model of Bereday. In this study, the children's clinical doctorate training program of Johns Hopkins, Columbia, Rush, and Washington faculties has been prepared according to the definition and history of the course, values, mission, vision, goals and specifications of the course. Findings: despite the similarity in the content of some courses, educational strategies and roles determined for the graduates, have differences in the conditions of student acceptance and the overall structure of the course. All curriculum based on basic nursing knowledge and basic sciences of physiology, pharmacology, evidence-based practice, solving complex clinical problems and improving the quality of children's health, paying attention to cultural differences, the impact of politics and economics on the development of nursing professions. Conclusion: Doctorate in children's clinical nursing in four faculties is comprehensive and fruitful, it also addresses the challenges of children's health, especially the challenges of vulnerable children. By taking advantage of these successful programs in the field of clinical nursing doctorate, we can get help for the proper foundation to facilitate the launch of clinical nursing doctorate programs in Iran |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Descriptive-comparative study, Brady model, PhD in clinical nursing, children, Johns Hopkins University |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه طالبیان | fatemeh talebian
لیلا جویباری | leila joubari
حمیده منچری | hamideh mancheri
غلامرضا محمودی شن | gholamreza mahmoodi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-563-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|