|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی درک شده در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز :یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال ۱۴۰۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : خودکارآمدی تحصیلی به باورهای مطالعه کردن، انجام فعالیت های پژوهشی ، پرسیدن سؤال در کلاس درس گرفتن نمره های خوب اشاره دارد. این مطالعه با هدف بررسی خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با پیشرفت تحصیلی درک شده انجام گرفته است. مواد و روشها : پژوهش حاضر بصورت مقطعی بر روی 326 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی به روش نمونه گیری تصادفی ، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیکی، خودکارآمدی تحصیلی (32آیتم) و پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با نرم افزار SPSS(16) به صورت توصیفی ( میانگین و توزیع فراوانی )و تحلیلی آزمون تی تست مستقل ، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معناداری 5/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین±انحراف معیار نمره خودکارآمدی 5/.±6/3بود و1/45درصد دانشجویان خودکارآمدی مطلوب داشتند . میانگین پیشرفت تحصیلی و علاقه به رشته تحصیلی به ترتیب 9/1±3/6 و 8/1±8/7 بود و 7/41 درصد پیشرفت مطلوب داشتند. پیشرفت تحصیلی با خودکارآمدی (001/0 P<،24r=./ ) و علاقه به رشته تحصیلی (001/0 P<،46r=./ ) همبستگی مثبت و معناداری داشت . بین خودکارآمدی و علاقه نیز ارتباط معناداری بود (001/0 P<،24r=./ ). خودکارآمدی تحصیلی با وضعیت اقتصادی، ترم تحصیلی ، تحصیلات والدین و جنس ارتباط معناداری نداشت. خودکارآمدی و علاقه درکل 24درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکردند. بحث و نتیجه گیری : براساس نتایج مطالعه حاضر خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری داشت . لذا سنجش خودکارآمدی دانشجویان و برنامه ریزی جهت ارتقای خودکارآمدی میتواند در این زمینه مفید باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی تحصیلی ، پیشرفت تحصیلی ، دانشجویان ، علوم پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating academic self-efficacy and its relationship with perceived academic achievement in medical students in 2033 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Academic self-efficacy refers to the beliefs of studying, doing research activities, asking questions in the classroom and getting good grades. This study was conducted with the aim of investigating academic self-efficacy in medical students of Tabriz University of Medical Sciences with perceived academic achievement. methods: The present study was conducted cross-sectionally on 326 medical students of the University of Medical Sciences who were selected by random sampling. The data collection tool was a questionnaire including demographic characteristics, academic self-efficacy (32 items) and a self-report question of perceived academic achievement. Data were analyzed descriptively (mean and frequency distribution) and analytically (independent t-test, Pearson correlation coefficient and one-way analysis of variance) at a significance level of 0.5 using SPSS (16) software. Findings: The mean ± standard deviation of the self-efficacy score was 3.6 ± 0.5 and 45.1 % of the students had favorable self-efficacy (a score higher than the average score). Perceived academic progress was 41% good. Academic self-efficacy score had a positive and significant correlation with perceived academic achievement (p=0.000, r=0.24). Academic self-efficacy had no significant relationship with economic status, academic semester, parents' education and gender. Conclusion: Based on the results of the present study, academic self-efficacy had a significant relationship with students' perceived academic achievement. Therefore, measuring students' self-efficacy and planning to improve students' self-efficacy can be useful in this field. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Academic self-efficacy, Academic achievement, Students, Medical Sciences |
|
نویسندگان مقاله |
راحله سلطانی | raheleh soltani Deputy of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran دانشکده بهداشت
رضا غفاری | Raza Ghaffari Medical Education Research Center, Tabriz University of Medical Sciences مرکز آموزش پزشکی
امیر الماسی | amir lmasi Deputy of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran دانشکده بهداشت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-566-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|